En grönt kuvert

Ibland går saker fel, jag tänker berätta en liten händelse runt ett grönt kuvert eller rättare sagt runt tre gröna kuvert. Min storebror skulle fylla år, 70 jämna, och jag och min syster tänkte skicka en present till honom. Då han bor i USA kunde vi inte gratulera honom personligt men ville naturligtvis skicka något.
 
Vi köpte några böcker som handlade om Härnösand. Jag tog på mig ansvaret att skicka dem till honom och gick till OK/Q8 för att köpa ett grönt vadderat kuvert. Hade tagit mått på böckerna för att hitta ett lämpligt kuvert. Hittade ett som jag trodde skulle räcka till. När jag betalat, frågade jag expediten om jag fick byta om det var för litet. Naturligtvis, sa hon, bara jag sparade kvittot. Jag tackade och skulle gå ut ur affären, gick några steg och passerade då en papperskorg. Gissa vad jag gör? Jo, jag knycklar ihop kvittot och slänger det i papperskorgen.
 
När jag kommer hem skulle jag stoppa in böckerna i kuvertet, de gick nätt och jämt in. Då kom jag på att gratulationskortet låg på bordet, inte tillsammans med presenten i kuvertet. Samtidigt kom jag på att jag hade kastat kvittot och kunde inte byta. Det var nästa omöjligt att få ur böckerna igen, kortet kunde jag inte stoppa in om böckerna var kvar i kuvertet. Till slut var böckerna ute och kortet låg tillsammans med dem. Nu gick det inte att få in dem i igen, de fastnade nånstans på vägen in. Upptäckte då att jag förstört vadderingen med mitt pulande in och ut. Det var bara att kasta det i papperskorgen, kunde inte skicka ett kuvert fullt med skräp. Dessutom rymdes inte böckerna nu.
 
Nästa dag åkte jag till Coop för att handla mat, det blev två kassar. Gick till postavdelningen där och köpte ett större grönt kuvert. Åkte hem och plockade ur det jag handlat, bl.a. hade jag köpt strömmingsflundror. Började göra iordning strömmingen då det plötsligt gick det upp för mig att jag inte sett det gröna kuvertet. Kolla runt omkring, inget kuvert. Gick ut till bilen och hoppades att det skulle ligga där. Nej då, det fanns inte, jag måste ha glömt det på Coop. Ringer Coop och pratar med killen i postavdelningen som kommer ihåg mig. Han säger att jag hade kuvertet i handen när jag gick. Förmodligen hade jag glömt det i kundvagnen. Han går ut och kollar i vagnarna, där finns inget grönt kuvert. Något har tagit rätt på det.
 
Nästa dag åkte jag till Coop och köpte kuvert nummer tre. Håller det stadigt i min hand hela vägen hem. Det var lite svårt att styra bilen, tur att jag har en automatväxlad bil så jag slapp växla.
 
Det var en lättnad att få skicka iväg brevet till 70-åringen. När jag fått bekräftelse att det anlänt till honom, kunde jag pusta ut. Vem vet, hade oturen följ mig, hade posten nog tappat bort brevet.
 

Kommentarer
Postat av: Store roar

Och allt det här för en obetydlig födelsedag! Nu önskar jag att jag hade sparat ditt kuvert som minne av vad som hände med min syster som inte ens har fyllt 70...

2013-05-06 @ 17:56:14
Postat av: Storebror

När man blir äldre (=över 70) är det svårt att stava till "storebror"...

2013-05-06 @ 17:58:49
Postat av: söstra

Jag har haft väldigt roligt under den här "resan" måste jag säga. Samtidigt kände jag en viss oro över att brevet inte skulle nå vår gemensamma bror. Var brevet verkligen rätt frankerat? Så skönt att få höra att det kommit fram ordentligt. Jag skickar nästa gång, när det är dags för 80-årsuppvaktning!

2013-05-06 @ 18:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0