Sommarresa 2012

Jag och min syster bilar varje sommar till någon plats i Sverige, vi brukar vara borta fyra dagar. De sista åren har vi bott på hotell två nätter och i en stuga en natt. Vi bestämde att i år skulle vi bo i campingstugor under resan som gick norrut.

Vi startade från Härnösand på söndagförmiddag. Vädret var grått och trist men vårt humör var motsatsen. Kaffetermos och mackor hade vi med oss. När vi åkt några timmar började vi spana efter den perfekta fikaplatsen, helst vid vatten med vacker natur omkring. Det slutade med att vi drack vårt kaffe och åt vår smörgås vid bakluckan på bilen. Som tur var dök det inte upp nån trevlig plats när vi åkte vidare mot vårt stopp för natten som var Tärnaby.

Vi stannade till i Åsele där det var marknad, gick runt och tittade på allt som fanns till försäljning. Vi köpte en svamp som ingen kan vara utan. Bl.a. kan den suga upp allt man spiller, ta bort fläckar, ta bort katt- och hundhår från möbler utan större besvär. Hur har vi kunnat sköta vårt hem utan den svampen? Innan vi fortsatte vår färd, åt vi lunch där.

När vi åkt halva vägen öste regnet ner, det gick inte att se vägen. Vi var tvugna att stanna i en parkeringsficka tills det värsta gått över. När vi närmade oss Tärnaby kunde vi se fjällen i bakgrunden, snön låg kvar fläckvis på topparna. Jag tycker det är så mäktigt och vackert med fjällen, både på sommaren och övriga årstider. Önskar jag vore som Ernst så jag kunde beskriva hur det känns.

Jag hade bokat en övernattningsstuga i Tärnaby för den första natten, en stuga utan toa och dusch. Campingen ligger vackert vid Ajaure med fjällen i bakgrunden.

När vi kom fram till Tärnaby, tog en liten söt farbror emot oss i receptionen. Under färden upp hade vi pratat om att vi skulle byta till en lite bättre stuga om det fanns någon ledig. Vi blev erbjuden en lägenhet på tre rum och kök för 200 kronor mer än vad vi skulle betala för övernattningsstugan. Vi tackade ja till erbjudandet och åkte till stugan och bar in våra väskor. Jag hade tagit med potatissallad och kycklingspett som vi åt till middag.

Nästa morgon efter frukost åkte vi vidare. När vi är ute på våra resor och bor i stugor, äter vi alltid samma frukost; ett kokt ägg, mjukmacka med ost (tubost - räk eller annat) och dricker the. Det låter kanske trist men det hör till och är väldigt gott. Vårt nästa mål var Umfors. Där finns en gränshandel som min syster skrivit om ett blogginlägg för ett år sedan och som verkade intressant.

Det är ett ungt par, Ludvig och Anna, som startat affären, han är ursprungligen från Härnösand och hon från Sollefteå, ett mycket driftigt par. Affären ligger några mil från den Norska gränsen och i affären finns allt som man behöver. Ludvig var inte där men hans tjej, Anna var i butiken. Hon visade oss runt och berättade om hur de startade företaget.

Muslimer från Norge kommer med buss och handlar, därför har affären en avdelning med varor för den kundgruppen. Bl.a. fanns det fårhuvud och fårtestiklar.

Vi åkte vidare mot gränsen, fjällen fanns på alla sidor. Naturen tar andan ur en, så vackert och mäktigt är det. Det var dags för förmiddagsfika, det blev en bakluckesfika igen.

Vi kunde verkligen njuta av utsikten. Solen tittade fram emellanåt men det var bara 9 grader varmt. Vägen vi fortsatte på gick högre och högre upp, träden blev färre och färre. Snön låg kvar på sidan av vägen. Egentligen går vägen genom en lång tunnel, men på grund av vägarbete i tunneln, fick vi åka över fjället. Det hade vi verkligen inget emot då det var så enormt vacker. Vårt nästa mål var Mo I Rana, där vi tänkte äta lunch. Efter att vi ätit en hamburgare (såg likadan ut om i Sverige) åkte vi vidare mot Mosjöen där vi hoppades hitta en ledig stuga.

Mosjöen är en liten stad som ligger vid foten av ett högt berg eller kanske ett fjäll. Jag hade varit där en gång tidigare och kom ihåg platsen eftersom den är så trollsk. Det känns som att trollen finns där och kommer fram när solen går ned.

Vi hittade campingen och de hade stugor med bäddar för fyra lediga. Tjejen i receptionen frågade flera gånger om vi inte ville titta först innan vi bestämde oss. Men eftersom vi bara skulle sova över natten, tyckte vi att vi kunde boka osett. Stugan kostade 450 norska kronor per natt. När vi låste upp och gick in, blev vi tysta och bara tittade på varandra. Det fanns två våningssängar, ett litet bord och fyra stolar plus en kokplatta. Inga kuddar eller täcken, inga kastruller eller något porslin. I Sverige finns sängkläder och porslin när man hyr en stuga. Vi hade ingen tanke på att det inte skulle finnas i Norge. Kudde och lakan hade vi med oss men inget täcke. Som tur var fanns det en affär som liknade Rusta i närheten. Där kunde vi köpa var sin flisfilt. Då det inte fanns kastrull att koka the i, köpte vi juice och drack det till våra smörgåsar på morgonen. Stugan var dessutom inte speciellt fräsch, men det gick bra. Vi tillbringade kvällen med att spela spel, kort och att läsa.

Nästa morgon åkte vi vidare söderut. Tråkigt att vi inte fick vårt ägg och vårt the, men det var inget att göra åt den saken. Vi hade bestämt att vi skulle åka E6:an till en plats som heter Grong för att där åka mot Sverige och Gäddede. Vägen från Grong till Gäddede gick nästan rakt upp, så kändes det. Jag var glad att Karin körde och att jag satt på den högra sidan i bilen. När jag tittade till vänster där stupen var, fick jag nästan kramp i mina ben. Min höjdrädsla som är stor, gör att mina ben från knäna och ner till fötterna värker ner jag ser stup och höjder. Vilka höjder och vilka stup det finns i Norge, hur har de kunnat bygga vägen utan att ramla ner. Usch och åter usch, men vackert är det.

I Norge går fåren fritt, vi såg massor av får på olika ställen. De kunde ligga vid vägkanten och brydde sig inte om att det kom bilar. Vi trodde att vi skulle få se renar. Men vi såg endast en ren, den sprang framför oss på vägen. Massor av får, en ren och två rävar är de djur som vi fick se. Sen såg vi naturligtvis lite kor och hästar, men det räknas inte.

När vi kom till Gäddede, stannade vi där och åt en pizza. Därefter åkte vi vidare mot Strömsund, jag hade ringt och bokat en stuga för natten. Det var en liten, liten stuga utan vatten och WC, men den var ren och fräsch.

Vi sov gott där och när vi vaknat såg vi båda fram emot vår traditionsenliga frukost. Men ve och fasa, jag hittade inte äggen. Jag sökte i alla väskor och påsar men hittade inga ägg. Kom ihåg att jag satt in äggen i kylskåpet i Tärnaby, förmodligen glömde jag dem där. Sedan styrde vi kostan hem till Härnösand.

Vi har haft en trevlig semestertripp (förutom äggen). Jag trivs verkligen med att vara tillsammans med min syster. Vi tänker och tycker väldigt lika. Vid flera tillfällen har vi kommenterat samma sak nästan samtidigt. Hon påstår att jag ser så elak ut när jag vaknar, men eftersom hon inte tagit kort på mig nyvaken, tror jag inte på henne. Vi har pratat, skrattat och varit tyst tillsammans. När vi semestrar i en stad och bor på hotell, blir det naturligtvis shopping och promenader på stan. Den här typen av semester vi gjort i år har varit helt annorlunda. Vi har fått se vacker natur och känt oss avslappnad, jag gör gärna om det.

Nu får vi börja fundera på vart vi skall åka nästa sommar. Kanske det blir en bussresa?