Resor med min syster

Jag har lyckan att ha en syster som också är min bästa vän, det är inte alla förunnat. Jag och min syster har under flera år åkt på sommarsemester några dagar tillsammans. Vi åker inte långt, inte utomlands och inte heller under lång tid. De flesta gånger har vi åkt med min bil, en Toyota Corolla årsmodell 1997. Vi har också åkt buss och tåg. Ibland har vi åkt till Stockholm under en weekend  på våren eller hösten, då åker vi buss. Vi började med våra resor sedan jag skiljt mig och blivit ensamboende. Första resan gjorde vi 2002. Vi har försökt hitta en plats att åka till som inte ligger för långt borta. Det är trevligt att åka bil och försöka hitta en plats efter vägen som lämpar sig för att stanna och fika eller sträcka på benen. Min bil är inte utrustad med airkondition så vi har svettats ordentligt många gånger, men det går bra för man vänjer sig.

Nu ska jag berätta för dig vart vi åkt under dessa år. Det här blir ungefär som när man har gäster och tar fram fotoalbum och skall visa kort, ingen är intresserad men vill inte säga det. Nu kan du sluta läsa om du inte är intresserad av reseskildringarna. Men jag hoppas att du fortsätter läsa, du kan bli inspirerad att göra några utflykter i omgivningen. Det kommer inte att bli detaljerade berättelser utan bara kortare beskrivningar på resorna.

2002, 25 - 28 april, åkte min syster och jag till Uppsala. Hennes äldsta dotter studerade där och vi skulle bo hos henne. Vi umgicks med dottern och tog promenader i stan. En dag åkte vi tåg till Stockholm och strosade omkring där.

2003, 6 - 8 augusti, gick resan till Dalarna. Första natten hyrde vi en stuga i Rättvik, andra natten sov vi i en stuga på Lugnets skidstadion. Stugan var en av flera radiohytter som används under skidsäsongen av de som refererade tävlingar. På sommaren hyrds stugorna ut till turisterna. Ett annorlunda boende.

Från början av våra resor hade vi ett tema för resan. Det här året - 2003 - var teamat statyer. Därför är vi fotografera tillsammans med denna förtjusande staty nån stans i Dalarna.

2004, 13 - 16 juli. Den här gången åkte vi till Öregrund via Gävle. Hade inte förbokat någon stuga utan trodde att det skulle finnas nån ledig, men överallt var det fullbelagt. Vi hamnade så småningom i Åkerby där vi prövade på Bed and Breakfast. De följande nätterna lyckades vi hitta stugor på campingar.

2004 var teamat Antikt och Loppisar

2005, 19 mars - 4 april, gjorde vi en längre semesterresa. Vi åkte till USA till vår bror som bor där. Jag kommer att berätta om den resan vid ett annat tillfälle.

2005, 29 juli - 2 augusti. Vi kände att vi ville göra vår vanliga sommarresa fast vi haft en längre semester tillsammans i USA. Den här gången åkte vi buss till Stockholm och bodde på ett hostel, Hostel Bed and Breakfast.

Vi upptäckte att det var svårt med teaman, även om vi hittat ett teama så glömde vi bort det hela. Därför visar jag en bild utan nån mening alls, det är bara en bild från sommarresan 2005.

Förlåt mig kära syster, jag kunde inte bara låta bli, hattarna är så vackra.

2006, 14 - 19 juli, åkte vi till Piteå via Umeå. I Umeå bodde min systers äldsta dotter (hon som vi bodde hos i Uppsala 2002). Vi sov över hos henne och hennes son innan vi åkte vidare till Piteå. Där hyrde vi en stuga som var den minsta vi någonsin hyrt. Dessutom låg den alldeles intill nöjesplatsen vid Piteå havsbad, det var lite svårt att sova. Vi besökte Paltzerian i Piteå och testade annorlunda palt. Från Piteå åkte vi till Vilhelmina där en kamrat till mig har sommarstuga. Där sov vi över en natt.

Som du ser finns det många olika slag palt, på paltmenyn kunde man välja på 18 olika.

2007, 23 - 25 februari. Den här gången åkte vi med en bussresa till Stockholm, vi skulle gå på Cirkus och titta/lyssna på Rapsody in Rock. Det var bekvämt att åka med den här typen av resa, buss, hotell och konsert var bokade.

2007 16 - 20 juli,
tågresa till Göteborg. Vi fick låna en studentlägenhet av en kompis till min dotter. I Göteborg var vi riktiga turister; var på Liseberg, åkte paddan, promenerade på stan och tittade på folk m.m.

Det här är semester, fullständigt avslappning. Platsen är Liseberg.

2007 25 - 27 oktober, buss till Stockholm och hotellboende. Var på musical en kväll, såg och hörde Sound of Music.

2008 10 - 14 juli, bilade till Uddevalla. Bodde första natten i en stuga i Torsby, hade bokat hotell för två nätter i Uddevalla. Sista natten sov vi över hos min systers yngsta dotter i Skövde.

Du kanske förstår att det är jag som för det mesta håller i kameran, min stackars syster får vara med på många kort. Men här är det skylten som är bäst.

2008 24 - 26 oktober, buss till Stockholm och hotellrum.

2009 21 - 24 juli, bilresa till Östersund. Vi åkte först till Åre där vi hyrde en stuga en natt, nästa två nätter bodde vi på hotell i Östersund.

På väg till Åre besökte vi Thailändska paviljongen.

2010 25 - 28 februari, buss till Stockholm och hotellboende.

2010 9 - 12 augusti, bil till Norrköping. Första natten bodde vi på Riddarhyttans camping i en stuga, sedan hotell två nätter.

Det här är kaktusparken i Norrköping, konstverket är gjort av kaktusar.

2011 8 - 10 april, buss till Stockholm och hotell.

2011 29 - 31 maj, buss till Stockholm och vidare med båt till Helsingfors. Den här resan har jag berättat om i ett tidigare inlägg i min blogg.

2011 4 - 7 juli, bil till Luleå med mellanlandning i Umeå där vi sov hos en väninna i husvagn på en liten långtidscamping. I Luleå bor vi på hotell i två nätter.

I Umeå hos vår väninna träffade vi den här igelkotten. Jag hade inte sett en igelkott på många år. Igelkotten var blyg och ville inte visa sitt ansikte, jag lovade honom att skugga det på bilden så han inte skulle bli igenkänd.

Jag kan förstå om du som läser detta tänker; vad är detta för reseberättelser, vad gjorde de när de kom fram, varför berätta om något som inte innehåller nån fakta? Jo, jag tänkte att jag ville visa att man behöver inte betala mycket pengar för att åka bort och få avkopplig. Man behöver inte vara borta så länge och man behöver inte åka så långt. Har man bara en bra resekamrat och är överens om resans innehåll, behöver man inte något mer.

Du undrar vad vi gör när vi kommer fram till målet för resan. Inte så mycket om sanningen ska fram. För det mesta kollar vi var biografen finns i den stad vi är, vi försöker att se en film varje resa. Vi går också ut och äter och dricker gott. Vi gör som de flesta kvinnor gör, går i affärer och provar kläder. Vi promenerar mycket och tittar oss omkring. Sitter ofta på en bänk och tittar på folk som går fram och tillbaka, själva behöver vi inte känna oss stressade utan kan sitta i lugn och ro. En annan sak som vi också gör varje gång vi reser, vi dricker en Irish Coffey. Ibland tar vi vår Irish Coffey på kvällen men ibland kan det bli på eftermiddan när vi gått i affärer och behöver vila fötterna.

Jag vill passa på att tacka min syster för våra resor som jag uppskattar mycket. Hoppas att vi kan fortsätta länge med det. Jag kan se framför mig hur du hjälper mig att försöka få in rullatorn i bilen och sen försöka övertala mig att inte sätta mig bakom ratten. Förmodligen är jag både halvdöv och halvblind och inte lämpad att köra bil.

Min trädgård

Välkommen till min trädgård. Jag bor i ett radhus på Härnön. Det är fyra radhuslängor med sex fastigheter i varje länga. Jag har haft turen att få köpa en gavelfastighet. Jag har bott här sedan december 1999. Radhusen är byggda 1947. Mitt radhus har haft endast två ägare före mig. Den första ägde radhuset från 1947 till början av 1999. Nästa person som ägde huset, renoverade det och bodde här endast ett halvår innan hon sålde till mig. Det ingår en liten uteplats till fastigheten, den är på ungefär 30 kvadratmeter. Tänkte att du kanske ville se hur min uteplats/trädgård ser ut. Jag själv är ganska nöjd med den.

När jag flyttade hit var trädgården obefintlig, det fanns tre stora vildvuxna buskar/träd på tomten. Min pappa hjälpte mig att såga ner träden och mina barn hjälpte mig med att få till ett trädäck på en del av tomten. Jag ville behålla gräs på en del, då jag tycker om den sköna känslan när man går barfota i gräset. Samfälligheten rår om marken utanför våra radhus och uteplatser. Vi turas om med gräsklippning och skötseln av de gemensamma gräsmattorna.

Här ser du mitt hus fotat från allmänningen.

I mina rabatter har jag perenner, tycker om blommor som kommer tillbaka varje år. Här är ett litet axplock.

Jag har två sittgrupper i min lilla trädgård. Det kan bli väldigt varmt när solen skiner även om parasollet är uppe. Då kan det vara bra att kunna välja den svalaste sittplatsen.

Den lilla sittplatsen är skön att sitta i på eftermiddagarna då det är skugga här.

Naturligtvis ska det finnas en köksträdgård i alla trädgårdar. Så här ser min ut, inte så mycket grönsaker. Jag har satsat på sallad och kryddor.

För ett antal år sedan fick jag en vinranka av min dotter och måg. Den planterade jag vid väggen utanför vardagsrummet. Min son och måg gjorde en "pargola" av armeringsjärn som ligger på järnstag som är fästade på väggen ovanför altandörren och fönstret i vardagsrummet. Vinrankan som har grenar över hela framsidan på mitt hus mår jättebra där den står, jag har fått många liter vindruvor de senaste åren. Har en råsaftcentrifug och på höstarna plockar jag druvorna, gör färsk druvjuice och dricker det på morgonen. Bilden här nedan är från förra året, en liten del av skörden.

I ett hörn av min trädgård har jag en vattenfontän. Jag fick den i julklapp för några år sedan av min ena dotter och hennes familj. Nu står den och porlar för mig dag och natt. Jag älskar ljudet av vattnet, det är så rogivande. Det finns en lampa som lyser upp vattnet vid mörker. Det ger ett fladdrande vackert ljussken på väggen bakom.

I högra hörnet längst ner på kortet ser du var fontänen är placerad.

Vid gaveln av mitt radhus står en stor syrenbuske, den är flera meter hög och flera meter i omkrets. Jag har gjort ett litet trädgårdsförråd på gavelplankets utsida innanför syrenen. Har också en vattentunna där som jag använder när jag behöver vatten till blommorna.

Under syrenen har jag ett gammalt plastbord som jag drar fram när jag behöver en arbetsyta för t.ex. plantering i krukor. Det gäller att hitta fiffiga lösningar när det är ont om utrymme.

Framför mitt hus finns garagen med asfalt framför. Min tomt är bara någon meter framför huset, även den asfalterad. För att lätta upp det hela har jag en cafegrupp bredvid ingången. Har en balkonglåda under fönstret och några krukor med sommarblommor.  Jag har fördelen av att min ena dotter och måg är ägare av Wedins trädgård, där finns det mycket fina blommor, både perenner, sommarblommor och blommor som passar andra årstider också.

Bredvid ytterdörren har jag gjort en låda som jag fyllt med stenar, jag tycker att stenar är dekorativa.

Nu är rundvandringen i min lilla trädgård slut. Hoppas att du tyckte om det du fick se.