Minisemester i Stockholm

Jag och min syster har varit i Stockholm på minisemester under tre dagar. Vi åkte från Härnösand med Y-buss på torsdagmorgonen klockan 06.55. Det var en grå och trist morgon, vädermässigt. Men för oss hade vädret ingen betydelse, det var varmt och torrt inne i bussen och vi var förväntansfulla inför vår resa. Efter ca sex timmar var vi framme i Stockholm. Träden, buskar och gräsmattor var gröna, våren hade hunnit mycket längre än i Härnösand.

Det första vi gjorde var att köpa ett tredagars SL-kort för att kunna åka med kollektivtrafik under vår vistelse. Vi hade bokat hotellrum i Älvsjö. Hotellet har 18 våningar och vårt rum var på 11 våningen med en bra utsikt.

När vi installerat oss, packat upp och stärkt oss med ett glas sherry, tog vi pendeltåget till T-centralen och tunnelbanan vidare till Gamla Stan. Där strosade vi i sakta mak, kollade lite i affärer och åt en kombinerad lunch/middag. Mätta och belåtna vandrade vi in mot Drottninggatan. Vädret hade varit bra hittills, det var varmt och skönt. När det började regna, satte vi oss på en uteservering med tak och tog en kopp kaffe. Där satt vi länge och tittade på alla människor som gick fram och tillbaka. Det är intressant att sitta och studera folk, tänk vad olika alla är.

Vi kände oss nöjda med den första dagen. Bestämde att vi skulle köpa med oss några smörgåsar och åka tillbaka till hotellet. Nere i receptionen/baren fanns kaffe och the på disken. Vi tänkte att då kunde vi ta med the till rummet och äta vår macka och kolla på TV. Sagt och gjort, vi åkte ner till baren och sa att vi ville ta med the till rummet. Det gick så bra, killen bakom disken hällde varm vatten i pappmuggar och vi fick två thepåsar. Det blir 46 kronor, sa den trevliga pojken. Vi log, min syster betalade och vi åkte med hissen upp till vår våning med ansikten som fågelholkar. 23 kronor för en pappermugg varmvatten och en thepåse, lite väl saftigt tyckte vi. Men som min son brukar säga, det kostar att ligga på topp.

Vi sov båda bra på natten, kanske lite för varmt i rummet bara. Min syster fyllde år på fredagen, jag hade tagit med mig presenter till henne och en liten flaska champagne och två glas. När hon duschade, passade jag på att plocka fram presenterna.

När hon öppnat sina presenter, skålade vi i champagnen. Tänk er vilken lyx, champagne klockan åtta på morgonen. Dags för hotellfrukost, visst är det fantastiskt att man kan äta så mycket på morgonen när man bor på hotell. Efter frukosten tog vi pendeltåget till centralen, bytte till ett annat pendeltåg och därefter buss till Bromma. Där finns ett köpcentrum som fick pris för bästa köpcentrum 2011. Det var nytt och fräscht, inte så mycket folk, det var förmiddag så det berodde kanske på det. Affärerna var väl ungefär som på andra köpcentrum, men intrycket var bra. Det var ett barnvänligt ställe, det fanns stora lekytor med olika arrangemang för barnen. Toaletterna och skötrummen var anpassade för barn, det fanns barnvagnar att låna, microugnar att använda till barnmat. Skyltarna som visade vägen till toan vad söta tycker jag.

När vi gått runt och tittat och ätit lunch åkte vi tillbaka till hotellet. Vi vilade oss en stund och åkte sedan in till centrum. Vi hade bokat bord på en restaurang för att äta födelsedagsmiddag. Gick först runt och tittade i affärer, satt en stund på en bänk vid Hötorget och tittade på allt som hände runtomkring. Vi tycker båda om att sitta och bara titta, vi behöver inte prata så mycket utan njuter av vårt sällskap ändå. Vädret under dagen hade varit helt underbart, varm och soligt. När vi satt där och njöt av vädret och folkvimlet, började det regna. Det var  dags att gå till restaurangen och äta. Vi åt och drack gott och kunde nöjda och belåtna åka tillbaka till Älvsjö. Vi kom hem i rätt tid, det började blåsa  och himlen mörknade.

Kvällen avslutade vi med en triller på TV:n.

På fredag efter frukost, checkade vi ut och åkte till T-centralen och satte in våra väskor i ett skåp. Därefter åkte vi till Hagaparken för ett besök i Fjärilshuset. Vädret var inte så kul, det småregnade och var kallt. Desto varmare var det i fjärilshuset. Så mycket fjärilar var det inte i luften, men några fick vi se. På några ställningar hängde vad vi tror var puppor, några fjärilar var nästan fjärilar. Hur de kunde hänga så prydligt på rad och att likadana puppor hängde tillsammans funderade vi på. Om det är nån som vet något om detta, skriv gärna en kommentar.

Dessutom fanns det lite andra djur där också.

Efter en kopp kaffe åkte vi tillbaka. Vi strosade, var in i några affärer, kollade in Sergelstorg och folklivet där. Vår buss skulle gå mot Härnösand klockan 17. Innan vi gick till bussen, åt vi en hamburgare till middag.

Resan mot Härnösand började på Cityterminalen med en halvfull buss, nästa stopp var i Arlanda där många klev på. I Tönnebro blev det 30 minuters rast, vi tog en kopp the och en smörgås. Enligt tidtabellen skulle vi vara i Härnösand klockan 23.30 men vi var inte framme förrän strax före 24. Anledningen var att bussen blev stoppad vid Bölesjön av polisen. Bussen hade strax innan kört om en bil som visade sig vara civil polisbil. Vår chaufför hade kört lite för fort så polisen stoppade honom och passade på att göra en kontroll av chauffören och bussen. Det tog kanske 15 minuter, chauffören fick godkänt och bussen också med några påpekanden.

Vi var överens om att vår minisemester hade var bra som alltid när vi reser tillsammans. Min syster som hade sin bil stående i stan, skjutsade hem mig innan hon åkte vidare till sig. Mina katter verkade bli glad att jag äntligen kom hem. En snäll granne hade sett till dem, så de hade inget att klaga över.

Stickad dörrkrans

Ibland får jag sån lust att sticka något och förra veckan kliade det verkligen i stickfingrarna. Men vad skulle jag sticka? Då kom jag på det, jag stickar en dörrkrans. Gick först in på nätet och sökte efter stickade dörrkransar. Upptäckte då att det inte är vanligt med sådana kransar. Hittade en på en bloggsida, en bild utan beskrivning. Då blev jag verkligen taggad på uppgiften. Såg framför mig ungefär hur den skulle se ut. Vis av erfarenhet vet jag att många gånger när jag fått en vision av något som jag försöker tillverka, då blir det bara ett stort fjasko. Men den här gången tror jag att jag lyckades.

Jag använde kransen som hängde på ytterdörren och tog bort den gamla mossan. Kransen hade gjort sitt, min yngsta dotter gjorde den till mig i höstas och till julen bytte jag dekorationer på den. Juldekorationerna ersatte jag efter julen med de som satt där i höstas. Stommen är en halmkrans. Den var lite för mager så jag tog ett vadderat tyg och satte runt kransen för att få den rundare. Därefter plastade jag in den. Jag tänkte att eftersom det först är halm, sedan vadderat tyg och därefter stickat ytterhölje, är det risk att om det blir en regnig sommar kanske kransen får svårt att torka om den blir blöt helt igenom. Enbart stickningen bör kunna torka.

Funderade sedan på hur jag skulle dekorera den. Då garnet är flerfärgat och jag stickade en fläta, tyckte jag att det räckte med de lila blommor som jag virkade.

Har tagit en närbild för att visa flätan.

Jag blev nöjd med min krans och nu hänger den på min ytterdörr.