Datorer, datorer och åter datorer

Tänk vad utvecklingen gått framåt och fort dessutom. När jag började arbeta på kontor på 60-talet, hade jag aldrig hört talas om datorer. Det fanns inte heller någon dator på Länsarbetsnämnden där jag då fick jobb. 1970 till 1979 var jag hemma med mina barn. September 1979 började jag yrkesarbeta igen, fick då anställning hos Fr Ramströms AB. Där fanns det moderna maskiner, skrivmaskinerna hade en raderknapp - en fantastisk uppfinning tyckte jag då. Fax fanns det också, man skrev faxet och ur maskinen kom en lång remsa med en massa hål som sen skulle skickas iväg i en annan maskin. Det gick inte att se om man hade skrivit fel. Jag var livrädd för faxmaskinen, speciellt när jag skulle skicka ett fax till Tyskland. Det hände en gång när ett fax måste skickas och den kvinna som arbetade mot utlandet var ledig. Jag kan nämligen inte ett ord tyska. En data fanns det också, en stor maskin. Jag har förträngt hur man jobbade med den, kommer inte ihåg ett dugg. 1980 sökte jag och fick jobb hos Härnösands kommun, på socialförvaltningen. Ingen data så långt ögat nådde. Skrivmaskin med raderknapp var mitt arbetsredskap. Stencilapparater användes när det skulle göras många exemplar av något. Det fanns också mera avancerade skrivmaskiner som användes för att skriva ut protokollen från socialnämndens sammanträden. Det tillhörde inte mitt arbetsområde utan sköttes av en annan anställd.
 
Det tog ett antal år innan datorer var ett arbetsredskap som alla skulle använda i sitt arbete. Idag är det väl inte nån som inte arbetar med data. I mitten av 90-talet fick vi erbjudande om att köpa en hemdata genom kommunen, kostnaden drogs på lönen under några år. Jag nappade på erbjudandet och fick hem min första data. 2004 kom ett nytt erbjudande och jag bytte då ut min gamla mot en fräschare. Efter nio år var den trött och slut. Under dessa år har den krånglat ibland, bl.a. en datakrasch med hårddiskbyte som följd. Som tur är har jag en svärson som är min räddare i nöden. Han kan fixa problemen som dykt upp. Förra veckan när jag satt och skrev, fick datan ett eget liv. Den lade till bokstäver i orden, bokstäver som inte passade in. Först trodde jag att mina fingrar var darriga, men upptäckte snart att det var datan som bråkade. Det tog bara en liten stund tills tangentbordet strejkade helt. Jag bytte batterier men det hjälpte inte. Då datan en längre tid varit seg, den vilade sig när jag ville göra något, stod och tuggade på samma ställe, då bestämde jag att det var dags för en ny data. Vände mig till svärsonen som hjälpte mig att välja, det blev en laptop den här gången.
 
Jag känner mig som en nybörjare och jag tycker inte om att vara nybörjare, vill behärska allt på en gång. Men det är ändå roligt med den nya laptopen. Nu vågar jag trycka på vissa knappar utan att tro att jag skall förstöra något. Är så tacksam för den hjälp jag får av min svärson. Hoppas han inte blir less på mig när jag behöver hans hjälp eller kommer med dumma frågor.
 
Jag är kassör i samfällighetsföreningen där jag bor. Bokföringsprogrammet jag hade i den gamla datan, var ett gammalt program och nu passade jag på att byta till ett modernare. Fick hem brev idag om hur jag skall installera programmet. Skall gruva mig ett tag, tar kanske nån dag innan jag vågar installera.
 
Förra stycket skrev jag för igår. Måste nu erkänna en sak. Jag installerade inte bokföringsprogrammet. Min snälle svärson gjorde det. Tack!
 
Visst är det underligt med dessa datorer.
 
 
De första var jättestora, rymdes inte i ett vanligt rum. Sedan blev de mindre och mera lämpade för alla. Men vad är skillnaden mellan den "stora" datan med alla lådor, sladdar, högtalare och småpryttlar av olika slag och laptopen som inte har en massa bihang. Båda lagrar en massa saker, man kan komma ut i världen via datan, man kan ta reda på precis allt man behöver veta och en hel del andra saker. Samma möjligheter finns i både den "stora" och den "lilla" dataapparaten.
 
 
 Jag förstår inte och behöver naturligtvis inte heller förstå det. Men håll med mig, det är konstigt. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: storebror

Grattis och lycka till med nya datan! Själv har jag skoj med min 3 år gamla data (Dell), iPad, iPhone, Astrids MacBook Air som hon köpte ifjol och vårt WiFi network. Och det mesta funkar utan problem...När jag slutade på Syntex (1991) hade bara våra sekreterare ordbehandlare och vår chef skulle aldrig ha låtit oss (marknadchef och produktchefer) använda tangentbord och därmed personlig data och det trots att firman låg mitt inne i Silicon Valley. Som du säger utvecklingen har gått snabbt och det är svårt att hänga med. Tur att jag är pensionerad - annars skulle jag inte ha tid med alla "prylarna".

2013-08-25 @ 03:15:13
Postat av: söstra

Ett stycke intressant historia. Tänk vad tiden går! Och som John, 2 år sa till sin pappa en morgon när de var här i påsk. De hade knappt vaknat så säger han: Min tur pela på Hapäden!

2013-08-25 @ 09:36:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0