Sakletare

Pippi, Tommy och Annika var sakletare, det har ni alla läst om antar jag. Vår pappa var också sakletare. Han cyklade och promenerad mycket och hittade ofta olika saker som han då tog rätt på. Det kunde vara en t-shirt, handdukar eller liknade, men det han hittade mycket av var kammar. Han hade många upphittade kammar i en burk i badrummet. Om det han hittade var användbart, tvättade han och använde det. Själv är jag inte någon sakletare, men eftersom jag promenerar ofta ser jag saker som ligger och skräpar. Det är väldigt sällan det är riktiga saker, det mesta är sopor. 
 
Något som jag tycker verkar lite märkligt tänkte jag berätta om. Jag tar ofta min promenad på vägen som går förbi Högslätten, genom skogen och kommer fram vid Myran. Har då sett att nedanför läktaren på Högslättens idrottsanläggning ligger det ofta tomma vinflaskor i diket. Det är väl inte så underligt kanske du tycker, men det här har varit under några år både sommar och vinter. I går, måndag, när jag gick den vägen låg det två vinflaskor i diket, i dag var det tre stycken. Jag tror att det är samma sorts vin, flaskorna ser likadana ut. Som mest har det legat fem till sex flaskor där samtidigt, utspridda i diket. Ibland ligger det inte någon flaska där under en längre tid, men visp så finns det en i diket igen.
 
 
Jag har sett att den som klipper gräset på Högslätten brukar rensa i diket, men ändå kommer det nya vinflaskor. Jag undrar vem som slänger flaskorna där. Har personen gått efter vägen och druckit, suttit på dikeskanten och druckit eller varit nånstans i närheten och druckit? Jag skulle inte tycka att det här är konstigt om det hände nån enstaka gång, men eftersom jag har noterat det under några år oberoende av årstid funderar jag på det.
 
 
Det här är diket, till höger i bild, där flaskorna brukar ligga. Det kan inte vara utsikten som gör att person/personerna sitter här med sin vinpava. Underligt är det, tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Söstra

Vad skumt! Du får promenera olika tider på dagen/kvällen så kanske du hittar den som kastar vinflaskor omkring sig. Hoppas du läxar upp den personen då!

2012-09-11 @ 19:54:05
URL: http://hoppfullt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0