Hösten är här!

I dag när jag tog min morgonpromenad sken solen från en blå himmel. Det var 9 grader varmt och vindstilla, en härlig dag. Jag gick bingorundan som är fem kilometer lång. Det var inte så många andra ute. En skolklass från högstadiet var ute och letade en kontroll, vissa med släpande fötter och andra hade mera fart i benen. Mötte en kvinna som kom ridande på en brun häst. Stannade och pratade med en man som gick och satte upp vägstickor inför vintern. Han sa att flyttfåglarna var klara med flytten från norr så nu kunde snön komma när som helst. Vi var överens om att det var bäst att njuta av det vackra vädret vi har idag. Polisen hade träning vid skjutbanan. Hörde; jobba, jobba, jobba - bra, snyggt. Därefter sköt de en massa skott, förhoppningsvis inte på varandra. En dam med hund gick och pratade i telefonen, ett yngre par kom spingande och några äldre kom gående efter vägen i ett lugnare tempo.
 
Det är lätt att tankarna hoppar runt i huvudet under en promenad. Tänkte på sommaren som gått, som har gått väldigt fort dessutom. Det är inte så länge sen vårblommorna skulle planteras och trädgårdsmöbeln tas ut. Nu är det den 3 oktober och det är dags att ta in möbeln. När jag kom tillbaka efter promenaden, började jag förbereda lite inför vintern. Till helgen har föreningen beställt en container där vi kan lämna trädgårdsavfall.
 
På framsidan av huset har jag höstblommor i blomlådan under köksfönstret.
 
På baksidan blommor fortfarande sommarblommorna. De vet tydligen inte att det är dags att lägga av nu.
Penseerna blommor fortfarande för fullt. Det är andra gången de blommar i år. När de blommat klart i juli, klippte jag ner dem helt och sedan kom de tillbaka och har blommat jättefint.
 
Krassen är också fortfarande fin. Jag har inte planterat krassen i år utan den här plantan kom från ett frö som legat i jorden sedan förra året.
 
 
Det är bara en enda planta som blivit över fem meter lång och blommar som ett tok. Jag har lindat den runt hyllan ovanför och den verkar trivas med tillvaron.
 
Femtungan har blommat sedan juni och tänker tydligen inte lägga av. Tyvärr kommer den att åka i containern till helgen. Nästa år kommer jag att ha en ny femtunga, gillar verkligen den blomman.
 
Kaprifolen vill inte heller ge upp. Den har flera knoppar som förhoppningsvis hinner slå ut. 
 
Mina vindruvor har haft det kämpigt med att mogna, förmodligen har det varit för lite sol. Fortfarande är de lite sura, inte så goda att äta. Jag har gjort en omgång vindruvsgele som blev bra. Har också gjort druvjuice några morgnar men den har varit ganska sur.  
 
Vattenmätaren har fått göra rätt för sig i sommar. Kärleksörten är på gång att få färg på sina blommor. Det är en härligt blomma att ta in på hösten. Står hur länge som helst i en vas. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Storebror

Jättefina bilder och väl skrivet! Din trädgård verkar bli bättre och bättre...

2012-10-03 @ 18:02:51
Postat av: Söstra

Superfina bilder, verkligen! Jag visste inte att penseerna kommer igen om man klipper ner dem.

2012-10-04 @ 20:10:19
URL: http://hoppfullt.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0