Stickad dörrkrans

Ibland får jag sån lust att sticka något och förra veckan kliade det verkligen i stickfingrarna. Men vad skulle jag sticka? Då kom jag på det, jag stickar en dörrkrans. Gick först in på nätet och sökte efter stickade dörrkransar. Upptäckte då att det inte är vanligt med sådana kransar. Hittade en på en bloggsida, en bild utan beskrivning. Då blev jag verkligen taggad på uppgiften. Såg framför mig ungefär hur den skulle se ut. Vis av erfarenhet vet jag att många gånger när jag fått en vision av något som jag försöker tillverka, då blir det bara ett stort fjasko. Men den här gången tror jag att jag lyckades.

Jag använde kransen som hängde på ytterdörren och tog bort den gamla mossan. Kransen hade gjort sitt, min yngsta dotter gjorde den till mig i höstas och till julen bytte jag dekorationer på den. Juldekorationerna ersatte jag efter julen med de som satt där i höstas. Stommen är en halmkrans. Den var lite för mager så jag tog ett vadderat tyg och satte runt kransen för att få den rundare. Därefter plastade jag in den. Jag tänkte att eftersom det först är halm, sedan vadderat tyg och därefter stickat ytterhölje, är det risk att om det blir en regnig sommar kanske kransen får svårt att torka om den blir blöt helt igenom. Enbart stickningen bör kunna torka.

Funderade sedan på hur jag skulle dekorera den. Då garnet är flerfärgat och jag stickade en fläta, tyckte jag att det räckte med de lila blommor som jag virkade.



Har tagit en närbild för att visa flätan.



Jag blev nöjd med min krans och nu hänger den på min ytterdörr.


Kommentarer
Postat av: Jenny

men gu så påhittigt!! å fin var den!!

2012-05-03 @ 21:28:49
URL: http://prinsessanjordgubb.blogspot.com
Postat av: ellinor

Jag vill ha en!!!

2012-05-04 @ 17:37:46
Postat av: Söstra

Det var det värsta! Så vansinnigt fin! Hur i hela fridens dagar kunde du sticka en så fin krans utan beskrivning?!?! Jag är så imponerad så jag finner inte ord!

2012-05-05 @ 20:15:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0