Växande öron?

Jag tycker egentligen inte om att granska mig för mycket i spegeln. Men häromdan stannade jag till för att titta på den äldre damen som tittade tillbaka på mig. Upptäckte då att öronen verkade lite större än tidigare, hårfästet var lite högre än det brukar. Min undran är nu, var det en synvilla på grund av att jag är relativt nyklippt och håret är ordentligt kort eller var det en sanning?

Började grubbla över detta. Det är allmänt känt att farbröder får större öron och näsa med åren. Högre hårfäste eller inget hårfäste alls, det är något som män kan drabbas av även om de inte är gamla.



Brukar äldre damers öron också växa  med tiden? Det har jag inte hört. När det gäller hårfästet på damer, har jag sett att det finns de som har högt hårfäste eller väldigt tunnt hår. Man kan se hårbotten mellan hårstråna. Men det är inte lika vanligt som herrarnas hårfästen och hårlöshet.

Har läst nånstans om att brosk slutar inte växa på samma sätt som ben eller tänder gör utan fortsätter att växa tills man dör. Tror kanske att anledningen till att dessa kroppsdelar ser så stora ut är att resten av människan krymper på ålderns höst, vilket gör att näsa och öron står ut ytterligare.

Att vi krymper är sant, det vet jag av egen erfarenhet. När jag var ung, var jag 168 cm lång. Vet att jag inte är det nu, har försökt mäta mig själv och kom då fram till att jag är 162 cm. Kan det vara möjligt att jag krympt sex centimeter? Jag måste be någon kontrollmäta, så jag får veta om det stämmer. En annan sak har också hänt när jag blivit äldre, mina fötter har blivit större. Tidigare hade jag storlek 39 i skor, numera måste jag har minst storlek 40. Det verkar som att längden flutit ut i mina fötter.




Visst är det märkligt med människan. Oftas föds vi flintskalliga eller med väldigt lite hår, när vi dör är det likadant. När vi är små växer vi, när vi blir äldre krymper vi. Det är bara att gilla läget, går inte att göra något åt det.




Kommentarer
Postat av: Söstra

Nästa gång jag kommer till dig ska vi kolla hur lång du är. Jag tror nog du är 1,63 åtminstone!

2012-01-21 @ 18:51:35
Postat av: Sofia

Marcus brukar säga att han har hört att det enda som inte slutar växa på människan är öronen! Har dock ingen koll på sanningshalten i påståendet... men kanske?

2012-02-28 @ 19:47:37
URL: http://bloggfia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0