Semestrar med familjen

Min yngsta dotter kom med ett förslag på blogginlägg. Hon tyckte att jag skulle skriva om våra semestrar, när vi åkte hela familjen. Jag funderade lite på det men blev förskräckt. Visst kommer jag ihåg att vi åkte på semesterresor i Sverige, men vart och när? Jag kommer ihåg vissa situationer, men kan inte säga vilket år och var det hände. Det är visserligen minst 30 år sedan, men jag borde väl komma ihåg lite grann iallafall. Försökte förtränga det hela, men kunde inte sluta upp att tänka på det jag inte ville tänka på.

Plockade fram fotoalbum för att få lite ledning. När jag och min man skilde oss, delade vi upp albumen på så sätt att vi tog vartannat album i tidsordning. På grund av det har jag inte foton från alla år. Som tur var hittade jag lite kort och det fanns antecknat vilka år det var. Det var skönt, med ledning av korten poppade flera minnen fram ur databasen i hjärnan.

Våra resor gjordes vanligtvis under sommaren, endera före slåttern eller efter slåttern. Vi bodde på en jordbruksfastighet och även om vi inte hade djur under alla år, skulle höet slås för att sedan säljas. Två resor till fjällen under vintertid gjorde vi. 

April 1979 åkte vi till fjällen tillsammans med goda vänner, en familj med en son som var några år äldre än våra barn. Vi bodde i en stuga i Klimpfjäll. Vår yngsta dotter, som var 5 år, fick stanna hemma och bo hos mormor och morfar. Det jag kommer ihåg från den resan var att det var mycket snö, inte mycket turister. Vi åkte skidor på längden och fiskade. Kommer ihåg att vi lyssnade på Schlagerfestivalen på radion, Israel vann med låten "Halleluja". Tror att vi gjorde ett besök i gruvan i Stekenjokk. Men jag är inte riktigt säkert att det var så, kanske jag har drömt det.

Nästa år åkte vi tillsammans med samma familj till Borgafjäll. Den här gången fick vår yngsta dotter följa med. Vi åkte skidor på längden, sonen i den andra familjen åkte slalom. Visst är det konstiga saker man kommer ihåg, jag minns att våra vänners son åt "elefantöra" när vi stannade på hemresan för att äta . Märkligt, jag kommer ihåg vad en person åt, men inte om vi gjorde ett besök i en gruva.



Sommaren 1979 åkte vi på semester till Dalarna. Vi hyrde eller lånade en husvagn och jag tror att vi campade i Mora. Jag antar att vi gjorde det turister gör; badar, handlar, grillar, tittar på omgivningen m.m.

1981 var vi också i Dalarna. Det här kortet är från Leksand.



Vi åkte till Finland 1982, utan husvagn den här gången. Barnen var 14, 12 och 8 år och vi åkte i en liten Golf. Hur gick det till? När jag tänker på det, förstår jag inte hur vi rymdes i bilen. Jag antar att barnen hade sina kuddar med sig och den yngsta hade naturligtvis med ett gosedjur. Vi hyrde stugor under resan, i de flesta stugor var det fyra sängar, porslin m.m för fyra personer. Men kunde vi åka fem personer i en liten Golf, gick det jättebra att sova fem stycken i en fyrabäddars stuga.

Den här bilden är från nån stad i Finland, naturligtvis har jag glömt vilken. Min familj ser inte så munter ut, det kanske beror på fotografen.
 


Piteå havsbad fick också besök av oss, det var sommaren 1983.



Stockholm har vi också besökt tillsammans, 1984 turistade vi där. På kortet ser ni yngsta dottern och vår son, på Djurgårdsfärjan (tror jag).

 

Det verkar som vi trivdes i Dalarna, vi var där 1985 också.
 
För år 1980 har jag inget album och inga kort, de är förmodligen hos min f.d. man. Eftersom mitt minne sviker mig, kan jag inte berätta var vi semestrade detta år. Ett år var vi i Norge, kanske var det 1980. Vi bodde på en camping i Trondheim eller Röros. Vad jag minns av den resan var att jag var så rädd när vi åkte på de smala, branta och slingrande vägarna med husvagnen efter bilen. När man är på semester blir det mycket godis, chips och onyttigheter. I Trondheim skulle vi också köpa gott till kvällen, vi köpte bl.a. friterade fläsksvålar. Ingen av oss tyckte det var gott. Men barnens pappa var av den åsikten att inget fick slängas. Han åt därför upp allt, tyckte inte att det var speciellt gott. Fint att han ställde upp för oss. 
  
Vi var inga vana husvagnscampare när vi började med husvagn. Mitt ex hade under många år kört tankbil med släp, han var en utomordentlig chaufför så att köra husvagnen gick jättebra. Första gången vi hade ett förtält med, var vi på en camping på Frösön. När man kommer till en camping, sitter folk och kollar på nyinkomna gäster. Är vädret dåligt, sitter de i fönstren och tittar, annars sitter de bekvämt tillbakalutad i solstolen och hoppas på att nåt ska gå på tok. Alltid roligt att se när nån annan gör bort sig. Att sätta upp ett förtält utan att ha gjort det tidigare är inte så lätt. Vi började i fel ände och det fungerade naturligtvis inte. Efter att ha försökt ett längre tag, kom en man och frågade oss om vi aldrig gjort detta tidigare, han frågade med ett leende på läpparna. Sen visade han oss hur det skulle gå till.

 

En annan gång när vi en kväll checkade in på en camping i Ljusdal, regnade det ordentligt. Kommer inte ihåg vart vi varit, men vi hade åkt ganska långt. Mitt ex hade ögon som en hök. Fast han körde bilen såg han "vägpinnar" som kunde ligga en bit från vägen. Ni vet såna där pinnar som sätts upp till vintern för att plogbilarna ska se var diket är. Pinnarna är oranga med en reflexremsa på, de hade förmodligen åkt iväg en bit när det plogades vintern innan. Nästkommande år satts nya pinnar upp, de gamla fick ligga kvar. Mitt ex tänkte att pinnarna skulle vara jättebra i skogen för att markera gränsen mellan vår skog och grannens. Maken stannade husvagnen så fort han såg en pinne, kastade in pinnen i husvagnen och körde vidare. Det blev ett antal pinnar som låg i vagnen. Den här kvällen blev vi anvisad en plats som var nyanlag. Det hade regnat flera dagar och efter allt regnande, sjönk hjulen ner i jorden, det gick inte att få ner stöden och få vagnen rak. Folk satt i fönstren och tittade som man gör. Såna här gånger blir många män hjälpsamma och kommer med råd och armkraft. Men för att komma åt vissa redskap i vagnen, måste vi ta ut alla pinnar ur husvagnen först. Det var pinsamt, jag ville bara försvinna. Vad skulle folk tänka om oss? De undrade säkert varför vi fraktade alla dessa pinnar i husvagnen.



Ni kan aldrig gissa vad vi lyssnade på när vi satt i bilen. Skulle egentligen ha en pristävling om detta, men ingen skulle vinna. Jo, vi lyssnade på älglock. Exet hade ett band med älglock, han ville lära sig att locka till sig älgar när han var på älgjakt. Nu tror jag inte att bandet var med på alla våra resor, men nån resa hade vi lyckan att få lyssna på älglock.

Minigolf, det är inte kul. Som ni säkert alla vet, så ska man spela minigolf när man är på semester. De flesta campingar har minigolfbanor som vi naturligtvis måste testa. Nu var vi fem personer som skulle spela och det var många andra familjer som också spelade. Barnens far tyckte inte att vi skulle hindra andra spelare. Han skyndade på oss, sa att det räcker med högst fem slag på varje bana. Eftersom vi inte var speciellt duktiga, behövde de flesta av oss alla slag vi kunde få. Men se det var onödigt, tyckte fadern. Om det var nån annan som stod och väntade på sin tur, skyndade han på oss, ville helst att vi skulle avsluta och ta nästa bana - om den var ledig alltså. Om banan var upptagen var det helt ok att hoppa över den, enligt faderns egna regler. Jag vet inte om det bara var jag av familjen som upplevde detta som en mardröm. Kanske barnen inte brydde sig, fadern var helt nöjd med sina egna regler. Han gjorde detta med omtanke för andra, att andra inte hade samma omtanke om oss, det gjorde inget.
 
När barnen växte upp och klarade sig själva, ville de inte längre följa med utan stannade hemma, då vi åkte på tu man hand med vår husvagn. Vi spelade aldrig minigolf då, jag vägrade.  Våra semesterturer var cirka en vecka varje sommar. Kommer inte heller ihåg på rak arm vart vi åkte utan barnen. Jag hade en anteckningsbok i husvagnen där jag skrev var vi campade. Anteckningsboken tillhörde vagnen och blev kvar där när jag flyttade.

Som det framgår av ovanstående, minns jag inte så väldigt mycket av våra semestrar. Undrar hur mycket andra kommer ihåg av sina semestrar för 25 -30 år sedan? Jag tror att vi hade trevliga resor, har inget minne av att vi blev osams och bråkade.  
 

Kommentarer
Postat av: Jämpa

Ha ha, jag skrattar gott. Minigolf, ja det kanske därför jag tycker det är rätt trist. jag ser på bilden med husvagnen att vi fått upp antennen iaf. Minns att vi var på husvagnssemester utan tv från början. Det var inte kul tyckte vi, men det löste vi genom att stå utaför någon annans husvagn, som hade tv, och titta.....Nallen jag håller på findlandsbilden, fick heta Balder (alla mina gosdjur började på B) Köpte han där och då. Kul att se bilderna på oss och se hur man såg ut och jämföra med sina egna barn, som nu är i samma ålder. Ska bli spännande att se vad de minns av semestrarna. tack för det här inlägget:)

2011-09-27 @ 13:26:33
Postat av: Söstra

När du och jag semestrar med bil sommartid verkar det, enligt min mening, som att du och ditt ex har varit i princip överallt. "Där campade vi" har du sagt ett antal gånger. Kanske därför du inte kommer ihåg detaljerna? De flyter ihop till en enda semsterresa?!

2011-09-27 @ 20:43:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0