Ansiktslyftning

Mitt vardagsrum har fått en ansiktslyftning med nymålat tak och nya tapeter. När jag köpte mitt radhus i december 1999 var det nyrenoverat. Tapeterna i alla rum var ljusa och neutrala, kände att jag skulle trivas med det. Med tiden kunde jag känna att det var tråkiga tapeter, speciellt i vardagsrummet. Efter lite påtryckning av mina barn bestämde jag mig för att tapetsera om. Mina döttrar erbjöd sig att hjälpa mig med det. Då de båda arbetar heltid, har familj och tillräckligt att syssla med, bestämde jag mig för att anlita en målare. En granne hade målat och tapetserat sitt hus och var väldigt nöjd med målarfirman.

I mitten av april tog jag kontakt med den firman och vi upprättade ett kontakt för arbetet. I vardagsrummet skulle taket och murkåpan över öppenspisen målas. Det skulle tapetseras där och även en vägg i hallen skulle tapetseras. Jag valde ut tapeter, fyllde i blankett om rotavdrag och fick uppgift om att det kunde ta någon månad innan arbetet kunde påbörjas. I kontraktet stod att arbetet skulle vara färdigställt innan 17 juni 2011. Det gick över en månad och jag hörde inget från firman. I mitten av juni skickade jag ett e-mail till firman och undrade när de skulle komma. Jag fick omedelbart ett svar, chefen var olycklig, han hade "tappat bort" mig. Skulle omgående kolla när de kunde komma och meddela mig det. Det hände inget, juni gick, juli kom och sen var det augusti och jag hade inte hört något. Då skickade jag ett nytt e-mail och frågade om och när de skulle komma. Fick ett snabbt svar med förslag på två datum för start. Jag valde att de kunde börja den 29 augusti. Det kändes bra, nu skulle det ske. Många tycker kanske att jag skulle ha tjatat på firman men eftersom jag inte hade känt mig stressad, tyckte jag att det inte fanns någon anledning att bråka eller tjata.

Målaren, en ung grabb ca 25 år, kom på avtalad tid på måndagen. Jag och min ena dotter hade plockat ner tavlor m.m. och flyttat möblerna till mitten av rummet.



Snart var de gamla tapeterna bortrivna, väggarna spacklade,  taket och kåpan över öppenspisen målat. Då spacklet inte torkade så fort, kunde han inte börja tapetsera förrän på torsdag. På fredag vid lunchtid var det klart.

Tapeterna som fanns i vardagsrummet hade en obestämd färg, brunbeigeflammigt kan man kanske säga. Lite svårt att se på fotot hur den såg ut, tråkig var den i allafall. 



Nu har jag vita tapeter med bladslingor i vitt, alltså vitt på vitt. Bladslingorna framträder när ljuset faller på tapeten.

 

I vardagsrummet har jag ett gammalt skåp som jag fått från mina föräldrar. Skåpet är från början av 1800-talet. Det har känts som en mörk kloss i rummet och jag har funderat på att måla om det. Nu kommer vän av ordning att protestera; man målar inte om ett så gammalt skåp. Jo, det kan man göra eftersom min mamma målade det nån gång på 70- eller början av 80-talet så det var inte originalfärg på skåpet. 



Sagt och gjort, jag åkte och köpte färg och började måla. Fick måla skåpet fyra varv innan det täckte, blev mycket bra tycker jag. Till höger på bilden, bakom lampan, kan man se hur bladslingan framträder i ljuset.



Nu väntar jag på att elektrikern skall komma och sätta in fler eluttag. Jag har haft hur många skarvsladdar som helst i vardagsrummet, nu vill jag ha uttag på varje vägg. Eftersom elledningarna måste vara utanpåliggande, tapetserades rummet först. 

Jag har ännu inte hängt upp mina tavlor på väggarna. Måste ha lite tid att fundera på var de skall hängas. Nu när väggarna är rena och fina, vill jag inte göra för många spikhål. Skåpet står fortfarande en bit in på golvet, skall flyttas tillbaka det när elektrikern har gjort sitt. Ångermanlandsbruden står huvudlös i hallen i väntan att få flytta tillbaka till vardagsrummet.



Jag är mycket nöjd med mitt vardagsrum. Det gjorde ingenting att arbetet blev fördröjt, jag behövde tid att gruva mig på. Ibland kan det kännas ommafallt att påbörja ett projekt. Tänk om det inte blir bra, tapeterna ser kanske helt annorlunda ut på väggen än i tapetkartan. Det finns många kanske i mitt huvud när jag skall ta ett beslut. Jag får helt enkelt beslutsångest. Sen när det hela sätts igång, då känns det bara bra. När elektrikern varit här, när tavlorna är uppe på väggarna, ångermanlandsbruden är på plats, skåpet tillbaka vid väggen, då ska jag tända en brasa i öppenspisen och sitta och njuta av mitt fräscha vardagsrum.       


Kommentarer
Postat av: Söstra

Jättefina tapeter! Och vad skåpet blev fint. Jag blir riktigt avundsjuk. Men inte missunnsam.

2011-09-09 @ 18:31:34
Postat av: Sofia

"ommafallt", härligt ord... :) Va fint det blev, verkligen!! Förstår om du är nöjd. Den som väntar på nåt gott...!!

2011-09-13 @ 21:29:21
URL: http://bloggfia.wordpress.com
Postat av: Bea

Hej ! Jätte fina tapeter, vart har du köpt dom. Finns de nån hemsida ? Letat som en tok efter ett par tapeter som de är vitt på vitt men så svåra att hitta nå fina mönster.

2011-09-28 @ 01:36:17
URL: http://beathricensdagar.blogg.se/
Postat av: Somherkalurn

Hej Bea! Tapeterna är köpta i en färghandel i Härnösand, Färghuset. Kommer inte ihåg vilken katalog de fanns i, tyvärr. Men visst är det fina, jag gillar dem jättemycket.

2011-09-28 @ 09:17:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0