Min vinranka

För ett antal år sedan fick jag en vinranka.  Jag planterade den mot väggen på mitt radhus, utan växthus alltså. Det var spännande att se om det skulle bli några vindruvor på den. Det är en staketdruva, Zilga. Fick hjälp av min son och en måg att sätta upp ett spaljetak där vinrankan kunde breda ut sig. De fäste järnstag på väggen som sedan gick ut i vinkel över uteplatsen ca 1,40 meter. Hål borrades i järnen där armeringsjärn sattes in. Hela spaljetaket är ca 6 meter långt.

 
Här ser du hur spaljetaket är gjort.

Min vinranka trivs jättebra hos mig. Jag får mycket vindruvor varje år. Druvorna är inte så stora men de är söta och goda. Vinrankan skall klippas varje år, det ska göras under november - december. Man får inte göra det på våren, då kan rankan blöda ihjäl. Nu har jag tur, jag får hjälp att klippa den. Min ena måg äger Wedins Trädgård här i Härnösand och han vet hur det ska göras. Skulle man inte klippa ner den, antar jag att den skulle kunna växa och bli hur stor som helst.


Så här stor, frodig och grön är vinrankan nu i september. Det är mängder av druvklasar, men de syns inte på bilden.

De första åren gjorde jag inget av druvorna, mer än att äta dem. Jag kollade på nätet hur det gick till att göra vin, men tyckte att det verkade alldeles för omständigt. Nu använder jag en råsaftcentrifug och gör vindruvsjuice. Förra året fick jag mellan 8 - 9 liter juice av druvorna. Varje morgon går jag ut och klipper ner tre till fyra klasar och kör i råsaftcentrifugen. Jag får då ett glas färskt juice till frukost.


Ett glas nypressad vinbärsjuice. 

Det måste vara nyttigt tror jag, säkert vitaminer och annat som man kan behöva. Hittade ett tips på nätet att man kan göra gelé och ha till kött eller på rostat bröd. Det tänker jag testa, det lät spännande. Bladen blir stora, en granne fick blad av mig och gjorde vinbladsdolmar. Det smakade mycket bra.

Om det är någon som vet något annat man kan göra med druvorna, skriv gärna en kommentar om det.



Visst är det en underbar syn?

Förutom att jag kan använda druvorna, tycker jag att vinrankan är en fröjd för ögonen. På håll syns det inte att det är vindruvor, men kommer man nära ser man klasarna som hänger. När jag sitter i vardagsrummet, har jag vindruvorna som ett blickfång. Jag har inga gardiner där under sommaren och hösten, eftersom jag tycker att det är så vackert att se ut på vinrankan med druvorna.


Kan man ha vackrare gardiner? 


Det är svårt att fota och få ett kort som visar hela vinrankan med alla druvor. Här ser man en del av den.

Jag kan rekommendera dig att plantera en vinranka. Den är lättskött, vacker och ger bra med frukt. Har du bara en vägg som är solig, behöver du inte ett växthus för att kunna odla vindruvor.
   

Kommentarer
Postat av: Jämpa

Imponerande!

2011-09-24 @ 15:45:13
Postat av: Helena Hughes Skanfors

Wow! Vad roligt att få se vinrankan och din blogg. Vad duktig du är både med trädgård, inredning och att skriva. Intressant läsning och fina bilder! Kram på dig!

2011-09-26 @ 08:06:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0