Träd av olika slag

I ett tidigare inlägg skrev jag om moln och att jag gillade även träd och vatten. Moln, träd och vatten utgör det mesta av naturen och jag antar att de flesta människor tycker om naturen. I det här inlägget tänker jag visa några några olika bilder av träd som jag fotat.

Den första bilden är en tavla som mamma målade till mig 1987, hon var då 73 år gammal. När hon fyllde 60 år, fick hon oljefärger av oss barn i födelsedagspresent. Det tog några år innan hon vågade börja måla. Vår syster Sigrid, som var mycket duktig att måla tavlor, visade henne hur hon skulle använda oljefärgerna. Efter det målade hon många fina tavlor. Mamma visste att jag tyckte att tallskog med höga träd var vacker, så hon målade den här tavlan till mig. Det finns väl inget så fridfullt som en tallskog. Mossan under träden är mjuk, det susar i trädkronorna och man hör fåglarnas kvitter.


 


Det finns många olika skogar, beroende på var skogarna ligger och vilken årstid det är. Nästa bild är en vårbild, fotat i april, där trädet är naket så man kan se grenarna. Visst är det vackert med dessa gamla träd som sträcker sina grenar mot skyn. Det dröjer inte så länge förrän löven slagit ut och hela trädet är grönt.

 

På vintern kan det vara lite svårt att se hur träden egentligen ser ut, snön täcker dem. Trädet en bit bort på den här bilden ser ut att ha sträckt på sig för att få stå i strålkastarljuset från solen.



Visst är det pampigt med en hög, tät skog som kantar promenadvägen.



Tänk dig en kall och solig vinterdag. Himlen är blå, inte ett moln syns och träden är vita. Det naturupplevelsen går inte av för hackor.



Hösten är kanske den årstid då träden är som allra vackrast. Tänk att det kan bli så underbara färger, naturen är fantastisk.



Jag kan också tycka att "fula" träd är vackra. Ta ett träd som inte har några grenar kvar utan står stympad vid vägkanten, det är något visst med det trädet också. 


 

När jag är ute och går i skogen, tycker jag det är så vackert när solen skiner mellan trädstammarna. Det är nästan lite trolskt över det.



När man tittar på träden, kan man fundera på hur gamla de är. De har stått på samma plats under kanske hundra år. Tänk om de skulle kunna berätta för oss vad som har hänt på just den platsen. Trädet står där med mossa på stammen och suckar över oss människor som ställer till så mycket oreda i världen.



När jag tittade igenom mina foton efter trädkort, hittade jag ett kort på några annorlunda träd. Kortet är från en semesterresa jag och min syster gjorde sommaren 2008, vi är i Uddevalla. Jag har inte tänkt på det tidigare, men jag gillar nog vanliga, normala svenska träd bäst. Kom på det när jag tittade på det här kortet. Har ingen aning om vad det här är för träd.



Det sista trädkortet ni får se, är ett annorlunda träd, ett skuggträd. Jag gillar det.



Nu har jag visat lite av mina träd. Hoppas att någon av er som tittat på bilderna gillar dem. Det är kanske lite pensionärsvarning att surra om träd, moln och vatten. Men som tur är så gör man som man vill.


Kommentarer
Postat av: Söstra

Du är både poetisk och konstnärlig - och också en duktig fotograf!

2011-10-20 @ 20:10:35
Postat av: Storebror

Fina ord och vackra bilder!

2011-10-21 @ 05:30:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0