Myter, sanningar eller ????

Idag när jag promenerade till stan, var det fullt med höstlöv på trottoaren. Jag kunde inte låta bli att sparka i lövhögarna, det är en härlig känsla. När jag var barn sa föräldrar till sina barn; Ni får inte sparka i löven, ni kan få barnförlamning. Tack och lov har det inte drabbat mig fast jag sparkat i lövhögar sedan jag var barn.

 

Det fanns också andra förmaningar man fick, t.ex. att om man äter snö fick man mask i magen. Alla barn, tror jag, har nån gång ätit snö. Undrar hur många som fått mask utav det? Att man inte bör äta snö är väl av en annan anledning. Snön är inte så ren, speciellt i stan och efter gator och vägar.

 

Alla kommer väl ihåg att att man måste vänta en timma efter maten innan man får bada, annars kan man få kramp. Jag undrar om föräldrar säger så idag också. Jag läste en artikel i en tidning att det är en myt, kroppen reagerar inte så. Därför är det helt ok att bada direkt när du ätit. Fast visst är det skönt att bara sitta och slöa en stund efter maten, så vänta därför med att hoppa i.

 

Att man ska låta maten tysta munnen tycker jag inte stämmer. Förr var detta något som föräldrar sa till sina barn, barn skulle synas men inte höras. Numera träffas de flesta familjer kanske endast under måltiderna, de är så upptagna under veckorna. Det är jobb, skola, dagis och aktiviteter för alla familjemedlemmar. Måltiderna är ett ypperligt tillfälle att hinna prata med varandra.



Du blir förkyld om du glömmer mössan. Det finns ett visst samband mellan kallt väder och förkylning, men det är inte så enkelt som att man blir sjuk bara för att man går ut utan mössa eller jacka. Vanligaste orsaken till förkylningar är virus som sprids bäst inomhus. Min mamma sa att våren var förrädisk, man skulle inte gå barfota eftersom det fortfarande var kallt på marken. Kan ligga något i det, men om man blev förkyld på grund av det är frågan. Tänk på vinterbadarna, de blir minsann inte förkylda eller?????




Alla har väl förmanats av sina föräldrar att inte slicka på metall (stolpar, ledstänger mm). Hur många av er har ändå testat detta för att se vad som händer?



Du skadar ögonen om du läser i mörkret eller sitter för nära tv:n. Det finns ingen forskning som styrker detta. Om man läser i dåligt ljus kan man däremot bli trött i ögonen, men det är inte farligt. Man ökar inte risken för närsynthet heller. Nu kanske det verkar som att jag tror att jag vet allt, men jag har faktiskt läst detta i en tidningsartikel.



Sväljer du tuggummit ligger det i magen flera år
. Två populär myter: Den första är att om du sväljer tuggummi så binder det ihop våra inälvor och den andra är att det kan stanna i våra magar i upp till tio år. Inget är sant givetvis, har du någonsin hört någon som dött av någon av de här åkommorna? Tuggummi följer den vanliga vägen som all annan mat.

Den som sjunger på morgonen får gråta innan kvällen. Nu skulle jag aldrig komma på tanken att sjunga på morgonen eftersom jag inte tycker om morgnar. Hur som helst så tror jag inte på det heller.

När jag började skriva det här inlägget, kom jag efterhand på de olika myter - klokord - sanningar eller vad man nu ska kalla det hela. Det finns säkert mycket mera tänkvärt om hur vi skall vara och göra. Vore kul att veta om du kommer ihåg några fler kloka eller okloka saker. 

 


Kommentarer
Postat av: Söstra

Vad många klokskaper du kommer ihåg och passande bilder har du hittat också! Den som skrattar på morgonen får grina innan kvällen. Är det samma sak om man sjunger på morgonen?

2011-10-09 @ 16:20:50
Postat av: Jenny

Inte ha handen utan för öppen bilruta, då kan den bli förlamad...

Man får fyrkantiga ögon av att se mycket på tv....

2011-10-10 @ 14:21:10
URL: http://prinsessanjordgubb.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0