En ganska vanlig fredag

Mina dagar är ofta lugna och det händer inte så mycket. Tänkte att jag skulle berätta hur en ganska vanlig fredag ser ut för mig.

Vaknade 07.20 av att Simon satt på sängkanten och kliade sig så det kändes i hela sängen. Nu tror ni helt galet, Simon är en katt. Han flyttade in hos mig för några år sedan, han var inte inbjuden men gillade väl trakten. Min egen ägandes katt, Sesste, gillade inte Simon, hon tycker fortfarande inte om honom. Iallafall, jag och Sesste vaknade av Simons kliande, men det var alldeles för tidigt att kliva upp. Låt kvar i sängen och småslumrade till klockan var 8.30, en mera normal tid att kliva upp.

Tog på mig morgonrocken och gick ner i köket. Simon satt redan i köket och väntade. Kattmaten var framme men han ville ha sällskap. Sesste, som inte kan äta om Simon är i köket, hoppar som vanligt upp på köksbordet. Jag tar en näve kattmat (torrfoder) och lägger på bordet så hon kan äta frukost. Nu ska ni inte tycka att det är opassande med en katt på köksbordet, det är ganska trevligt tycker jag och hon äter bara frukost på bordet. Jag kokar tevatten, gör i ordning två smörgåsar med ost och ett glas vindruvsjuice. Hämtar in tidningen ur brevlådan, läser den under tiden jag äter min frukost.

Dags för att ta en dusch, bädda sängen och klä på mig. Flera av mina pensionärsvänner säger att de går i morgonrock länge på förmiddan innan de klär på sig. Jag vill hellre göra mig klar på en gång. Men man gör som man vill när man är pensionär sägs det.

Innan jag duschar, sätter jag på datan. Den är lite trög på morgon, behöver lite tid att komma igång. När jag är klar i sovrummet, går jag och sätter mig vid datan. Min syster och jag har under många år mailat till varandra varje morgon. Vi gjorde det även när jag arbetade och vi satt i samma hus, hon i våningen under mig. Det är en bra start på dagen att få mail och även skicka ett till henne. Ibland skriver vi inte många ord, men det betyder så mycket med den dagliga rutinen. Efter mailskrivandet går jag in på släktens bloggar och ser om det är något nytt på den fronten.

Sen är det dags för köket och det går ganska fort. Om det är disk i diskmaskinen skall den plockas ur, annars ska temuggen och smörkniv i maskinen. Tidningen bär jag ner till källaren där mina återvinningspåsar finns. Fåglarna behöver mera fågelfrö, dags att fylla på dagsransonen.



Klockan är nu 10, det är dags för min förmiddagspromenad. Jag går "bingospåret", halva sträckan ungefär, vänder och går tillbaka. Promenaden tar 50 minuter, det var skönt ute. Avslutar med att kolla i brevlådan om det kommit nån post. Det var bara ett brev till samfällighetsföreningen där jag är kassör. När jag kommer hem har jag gjort rätt för en kopp kaffe.

Dricker mitt kaffe och tar det lugnt en stund innan jag börjar förbereda lunch. Min syster kommer och äter lunch med mig idag. Vi ska äta kåldolmar och potatis. Jag gjorde kåldolmar förra veckan, det är minst 15 år sedan sist, förstår nu varför. Egentligen är det inte så svårt, det tar bara så lång tid att göra. Men gott blir det.

 

Det var trevligt med lunchsällskap. I vanliga fall när jag äter lunch, går det ganska fort. Jag äter, plockar undan och sen är det klart. När min syster gått tillbaka till arbetet, plockar jag in disken i diskmaskinen och startar den.

Hämtar tidningar, kartonger, plast och glas som skall till återvinningsstationen som ligger nedanför Högslätten. Tar bilen fast det inte är långt, det är tungt att bära kassarna. När jag kom hem, träffade jag en liten pojke, 3-4 år, från grannhuset. Vi hade ett intressant samtal, han kunde inte prata riktigt rent men fick fram det han ville säga. Bl.a. sa han att tanter kunde också vara flickor, att han inte fick säga gubbe till en farbror. Han berättade att när mamma kom hem skulle de åka till Jang och hyra en stuga där. När man hyrde en stuga försvann den. Han kunde inte förklara det närmare.

Pratar i telefonen med min äldsta dotter i ca 20 minuter, vi pratar om ditt och datt. 

Nu är klockan 15.30 och sedan jag kommit tillbaka från återvinningsturen, har jag satt upp gardinstänger i vardagsrummet. Har inte haft gardiner där under sommaren och inga stänger sedan det blev nytapetserat. Nu är stängerna på plats och det ser ganska rakt ut. Tror inte att jag hänger upp gardiner idag, kanske imorgon. En kopp kaffe och en muffins blev belöningen för mitt arbete.


 
Klockan är 16.30, jag har slötittat lite på TV, Moreus med mera - repris. Sesste ville att jag skulle sitta i fåtöljen så hon kunde ligga i mitt knä. Vad gör man inte för sin katt. Funderar på vad det blir till middag. Det blir något lättare då lunchen var rejäl.

Min son kommer och behöver en penna, han skall till Högslätten på sin sons ishockeyträning och har glömt sin penna. När han gått äter jag min middag, fick broccoligratäng och ugnstekt frukostkorv. Dricker en kopp kaffe efter maten och tittar på dr Phil under tiden.

Klockan 18.00 är det dags att titta på Rapport. Efter det blir jag kvar vid TV:n och tittar på Gokväll. Lasse Berghagen underhåller och Majgull Axelsson bjuder på middag. Det här är början på min TV-kväll. Nästa program blir En plats på landet på 8:an. När det slutar klockan 20.00 tittar jag på galan för Världens Barn. Jag tänder också en brasa i öppenspisen och häller upp ett glas vin.
 


Jag tittar inte på hela galan utan klockan 21.00 knäpper jag över till kanal 8 igen. Där börjar Inspector Lynleys mysteries, klockan 23.00 har han löst fallet och mördaren är fast.

Dags att gå till sängs. Jag släcker ner alla lampor, borstar tänderna, ropar på Sesste och vi kryper ner i sängen. Simon är inte inne, han vill gärna ta en kvällspromenad innan han lägger sig och sover i våningssängen. 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag tycker det låter urmysigt! Men varför vänder du i bingospåret, tar det inte 50 min runt? Är det kanske en fix ide´för en pensionär???

2011-10-15 @ 12:23:49
URL: http://prinsessanjordgubb.blogspot.com
Postat av: Somherkalurn

Det tar 1 timme runt. Jag tycker sista biten vid Myran är så tråkig, asfalten lockar inte. Därför vänder jag före "mördarbacken".

2011-10-15 @ 13:18:02
Postat av: Söstra

Du har det så alldeles väldigt trevligt och mysigt i ditt hem. Blir alltid sugen på att flytta hemifrån när jag kommer till dig. God mat var det!

2011-10-15 @ 18:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0