Första advent

Det är första advent idag och jag har deltagit i domkyrkans adventsgudstjänst. Ja, jag satt i min fåtölj framför TV:n och deltog. Domkyrkan återinvigdes idag efter en stor renovering. Biskopen, domprosten och många andra deltog i gudstjänsten. Domkyrkan har en duktig organist och en duktig kör. Tyvärr måste jag säga att jag inte fick nån adventsstämning, saknade adventspsalmerna och sångerna. Jag är van Stigsjö kyrkas adventsgudstjänster med Stigsjökören och Lasse Parkman, där känns det gemytligt, psalmer och sånger är de man vill höra till advent.

När jag satt framför TV:n, kom jag ihåg några saker från den tid då pappa var domkyrkovaktmästare i slutet av 50-talet och en bit in på 60-talet.

På julafton var det alltid julbön i kyrkan klockan 17. Hela familjen var i kyrkan. En granntant sydde en klänning till min yngsta syster till varje jul. Tant Lilly och hennes man, fabror Gotthard, bodde mitt emot oss, de hade en vuxen son men ingen dotter. När vi gick till julbönen, hade min syster alltid den nya klänningen på sig. Hon satt längst fram i kyrkan så alla skulle se hennes klänning. Jag har för mig att hon satt vid altarringen, men det kanske är en efterkonstruktion.

Här är en bild på min syster och en docka som hon fått av grannfamiljen. 



Det år som min bror gjorde värnplikten, hade han lärt sig att sova med öppna ögon. Jag var så imponerad över detta, han satt rak i ryggen och sov med ögonen öppna under julbönen. Åtminstonen påstod han det, jag trodde naturligtvis honom. När julbönen var slut, hjälpte vi pappa att städa undan psalmböcker och annat så vi kunde gå hem och fira julafton.

Mamma var dagmamma till en liten flicka, Lill-Eva. Hon var hos oss från det hon var 6 månader och till hon började i skolan. Mamma och pappa kände fickans morföräldrar sedan de bodde i Ullånger. Mamman var ensamstående, hade aldrig bott tillsammans med pappan och hade troligen heller ingen kontakt med honom. Många i stan undrade säkert vilken som var flickans pappa. Lill-Eva kallade min mamma och pappa för mamma och pappa. En gång när mamman var i kyrkan och hade flickan med sig, såg Lill-Eva pappa framme i kyrkan. Hon ropade då högt och ljudligt: "pappa, pappa". Det fanns säkert personer som då trodde att vår pappa också var Lill-Evas pappa.

Så här i adventstider får ni se en julbild av min lillasyster och Lill-Eva.



Jag sydde ofta mina kläder själv. En gång hade jag sytt en plommonfärgad klänning, något figursväng och med lång ärm. Kommer ihåg att tyget var lite kräppat. Konstigt att jag kommer ihåg just den klänningen, men det kanske beror på hur jag fick spetsen till kragen. Jag tyckte att klänningen var lite tråkig och ville piffa upp den. Pappa måste ha hört mig fundera på hur jag skulle göra. Han kom då ihåg att i en skrubb i kyrkan fanns det en hemvirkad spets, den hade kanske suttit runt altarringen eller nån annanstan för länge sen. Den var kanske 10 - 15 cm bred. Jag gjorde en krage och manschetter av spetsen. Klänningen blev jättefin. Det är inte alla som haft en klänning med spets från domkyrkan.

Idag snöar det för första gången den här vintern, det ligger ett tunt snötäcke på marken. Det är bra, det blir ljust när snön kommer. Ljust blir det också av alla adventsljusstakar och slingor både ute och inne. Jag har alltid tyckt om ljusstakar med rak linje. Nu har jag köpt en ny ljusstake, den hittade jag på Ullared när vi var där i september. Billig var den också, 79 kronor. Tänker avsluta mitt inlägg om advent med att visa min nya ljusstake.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh vilket roligt inlägg! Önskar att jag kunde spola tillbaka och fått vara med en gång där på julbönen. Höjdpunkten skulle ju vara att få se morbror Göran sova med ögonen öppna. Det måste han demonstrera nästa gång han kommer hem:)

2011-11-28 @ 21:37:20
URL: http://prinsessanjordgubb.blogspot.com
Postat av: Söstra

Kan inte minnas att jag sett de fotona tidigare! Vad roligt att se och så härligt att få ta del av dina minnen.

2011-12-01 @ 20:58:19
Postat av: Storebror

Kul att du har ett så bra minne och många foton från den tiden. Jag var inte ofta med på julbönen eftersom jag och Sölve Oderstad ofta jobbade sent på julafton med leveranser av blommor eftersom alla andra vill sluta tidigt för att fira jul.... Men jag kommer ihåg att det var svårt att vara vaken under julottan.

2011-12-03 @ 01:23:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0