6 veckor till jul

Nu går det fort, det är två veckor till 1:a advent och sex veckor till jul. Dags att börja tänka på julklappar. Jag tycker om julen, tycker också om att ge bort julklappar. Numera är det endast barnbarnen som får julklappar av mig. Jag har åtta barnbarn och även om det inte blir så dyra saker, så går det mycket pengar. Jag brukar sticka eller sy något ibland. Så har jag tänkt även i år, men det kan jag inte berätta mera om nu. Vill inte att barnbarnens föräldrar ska veta vad jag gör, det är roligare om det blir en överaskning även för dem.

Har skickat efter garn till några småsaker, trodde att garnet skulle komma innan helgen. Men när det inte gjorde det, åkte jag till Coop och köpte två nystan. Mina stickfingrar längtade efter att få börja sticka något.



Tidigare i höst fick jag en beställning på en julmatta av min ena dotter. Nu när mattan är klar, har jag ingen varp i vävstolen, den får vila ett tag. Efter alla helger kanske jag beställer en ny varpfläta för att väva mera mattor.



Det har blivit en hel del sytt och stickat under åren. När mina barn var små, sydde jag mycket till dem och även kläder till mig. Stickade också många tröjor och koftor. På den tiden använde barn mera stickat än vad de gör idag. Nu är tröjorna av flees och andra bra material som är mer lättskötta än vad stickat är. Jag stickar och syr en del även nu, det har blivit lite av varje; gymnastikpåsar, väskor, pannlappar, kulpåsar och annat smått och gott. Till två av barnbarnen sydde jag för några år sen förvaringsfickor att ha på väggen vid sängen, de kunde förvara böcker de läste på kvällen, pennor eller andra småsaker där.



Har stickat ganska många par sockar under de senaste åren. Trodde väl inte att jag skulle tycka att det är roligt att sticka sockar, men det är det. Det är lätt att sitta framför TV:n och sticka.

 

Till varje nytt barnbarn jag har fått, har jag stickat en filt. Så fram till dags datum har det blivit åtta filtar. Jag har gjort olika till varje barnbarn, hittat på mönster och färgkombinationer.

Den 9 december skall jag och min syster åka till Sundsvall och julhandla.  Inför varje jul åker vi tillsammans och handlar julklappar. Det har blivit en trevlig tradition. Innan dess har säkert barnbarnen lämnat önskelistorna till mig så jag kan börja fundera på vad jag skall köpa.  

Kommentarer
Postat av: Söstra

Du har gjort så många fina saker. Tygväskorna jag har fått t.ex. Och mattan - vilken superfin! Skulle vilja ha en riktigt ljus matta men då måste katterna först börja använda tofflor när de är inne.

2011-11-13 @ 13:27:10
Postat av: Sofia

Gulla vad du är duktig!! Håller med mor min här ovan - mattan är ju superduperfin!!

2011-11-20 @ 22:26:36
URL: http://bloggfia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0