Barndomens lekar

Tittade idag på några barn som sparkade boll. Funderade då på vilka lekar jag lekte som barn. Det första jag kom att tänka på var att vi gjorde kor av kottar, benen var av stickor. Vi gjorde i ordning ladugården av stenar och mossa och annat som fanns till hands. Hur leken fortsatte, det minns jag inte. Förmodligen var det roligast att tillverka kossorna.

Ibland kunde det finnas Hemmets Veckotidning eller någon annan veckotidning hemma hos oss. Lyckan var när det fanns en pappersdocka att klippa ut. Då ritade jag kläder till dockan. Jag tillverkade också egna pappersdockor och deras kläder.



Bokmärken var också något som vi flickor höll på med. Man bytte bokmärken med varandra, bytte både synligt och hemligt. När man bytte synligt hade man ett bokmärke som man ville byta mot ett annat bokmärke. När det gällde hemligt byte, hade man en serietidning där sidorna veks in till hälften så det blev en ficka av varje sida. I fickorna lade man både fina och fula bokmärken, ett i varje ficka. Den som ville byta stack ner sitt bokmärke mellan två sidor och måste då ta det som fanns i fickan på den sidan och lägga in sitt bokmärke där. Ibland hade man tur och fick ett fint och ibland ett mindre fint.



Hopprep hoppade vi flickor, inte långrep, det fanns inte på 50-talet. Bollade med upp till tre bollar mot en vägg var också en lek som vi flickor höll på med. Precis som nu för tiden spelade vi kula. Hoppa hage var något som vi gjorde speciellt under rasterna på skolan.

Sen var det lekarna som man lekte i grupp. Det var Knutgubbe, Blindbock, Syltkruka, Kurragömma, Sur, Land och Rike, Kudde. Många av dessa lekar leks än idag. Jag skall försöka beskriva lekarna om du inte kommer ihåg hur man gjorde.

Knutgubbe
- man går runt huset, en person går åt ett håll och alla andra åt andra hållet. Den som går ensam skall försöka smyga och titta runt knuten för att se om fötterna rörs på de som kommer från andra hållet. Rörs fötterna på någon blir den personen Knutgubbe, får vända om och gå ensam åt andra hållet.

Blindbok
- den leken kan väl alla. Ibland lekte vår pappa blindbok med oss. Det var oftast när våra kusiner från Torrom kom och hälsade på. Då brukade vi leka blindbok i församlingshemmets kapprum. Vi tyckte att det var jättekul när pappa lekte med oss. Det hände inte så ofta att våra föräldrar deltog i våra lekar.

Syltkruka
- tyvärr kommer jag inte ihåg den leken, men har för mig att den var kul. Man skulle vara en sorts sylt i en kruka men vad som sen hände har jag inget minne av. Om någon kommer ihåg den leken, skriv gärna det i en kommentar. 

Kurragömma
- det har väl alla lekt, behövs ingen förklaring.



Sur
- det är väl också nåt som barnen leker idag, fast det heter kanske Kull nu.

Land och Rike
- man gjorde en stor ring, delade den i lika många delar som deltagare, helst bara fyra stycken. Man hade en kniv, en Morakniv t.ex. Man stod i sitt "rike" och kastade kniven i ett annat rike. Kniven skulle fastna med eggen i jorden. I det läge som kniven satt gjorde man en ny gräns till sitt rike. Den som hade erövrat de andras riken vann.

Kudde
- det var en lek som vi, jag och en av mina kamrater, hittat på. En person ligger på marken och är kudde. De andra ligger med huvudet på kudden och ska sova. Plötsligt får kudden liv och blir farlig. Alla skriker och rusar för att inte bli tagen av kudden. Min lillasyster var fruktansvärt rädd för den leken. Det var kanske därför vi tyckte att det var kul att leka den.

Sen var det fotboll, brännboll  och pingpong (bordtennis) som vi spelade, precis som barn gör nu för tiden. På somrarna badade vi mycket, hoppade i hö sen det kommit in i ladan. Då fanns det inte balar utan det var löshö. Vi sov också en massa ungar tillsammans i höet.

Så när jag tänker efter så gör barn idag nästan samma saker som vi gjorde på 50-talet. Jag tror att skillnaden är att när jag var barn, lekte man tillsammans längre upp i åldrarna. Tror inte att killar och tjejer leker våra lekar så ofta när de är 11 - 12 år. Det finns så mycket annat i dag som de sysslar med; TV-spel, data-spel, TV-tittande överhuvudtaget, idrott m.m..

Kommentarer
Postat av: Jämpa

Syltburken: Man stod på knä med händerna ihop under knäna, så armarna blev som handtag på burken. Sen va det en som skulle sälja sylten och en som skulle köpa. Köparen fick gå runt och provsmaka sylterna, å säljaren saltade ocg sockrade burkarna efter behov. När köparen bestämt sig för en burk, då tog de 2 och bar ut syltburkarna i handtagen, alltså armarna. Väldigt rolig.......

2011-05-05 @ 18:45:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0