Promenader och sömnlöshet

Fiffig titel, eller hur? I mitt huvud finns tankar runt det hela, ska försöka få ihop det på slutet. På soc. hade vi en manlig arbetskamrat som var duktig att prata, han pratade mycket och ofta. Han kom alltid in på sidospår efter sidospår när han pratade. Vi som lyssnade visste till slut inte vad han hade börjat att prata om, men det visste han. Han lyckades alltid komma tillbaka till början av samtalet. Får se om jag kommer att lyckas knyta ihop mina tankar.
 


Jag tycker om att promenera, brukar gå ca en timma per dag om vädret och jag är överens. Har några olika vägar att välja mellan. På bilden ser du favoritvägen som den såg ut för några veckor sedan.  Det är skönt att ha nära till promenadvägar när man bor i stan. Jag blir inte less att gå samma väg nästan varje dag, det är istället händelserikt att gå samma väg. Naturen och växlingar av årstiderna upplever jag mycket bättre när jag känner vägen. Nu dröjer det inte länge förrän det växer tussilago i dikena, vet var de brukar dyka upp först.

Det finns en sak som är både märklig och trevlig när man promenerar efter dessa vägar. När man möter okända personer hälsar de flesta. Det känns som man går på en landsväg på landet.

Ibland sover jag dåligt om nätterna, kan ligga vaken flera timmar och vrida mig i sängen. Vissa gånger kan jag inte somna när jag lagt mig. Andra gånger somnar jag och vaknar efter någon timma och kan inte somna om. Kroppen verkar tro att den sovit klart och accepterar inte att sova igen. På den tiden jag jobbade var det väldigt stressande när jag inte kunde sova. Då visste jag att på morgonen måste jag kliva upp, gå till jobbet och uppträda vänligt mot arbetskamrater och övriga som jag mötte samt vara klar i huvudet och jobba. Nu när jag inte kan sova blir jag lite irriterad men inte stressad. Jag har inte något krav på mig utan kan ta det lungt nästa dag.

Som du ser har jag nu pratat om rubriken; promenader och sömnlöshet. Tanken runt det var just tanken.
Har du tänkt på att man har olika tankar vid olika tider? När jag inte kan sova går tankarna runt i huvudet, för det mesta är det jobbiga tankar. Allt känns svårt, lösningar på problem blir stora och går nästan inte att överblicka.

När jag är ute och promenerar och tankarna går runt i huvudet, är det en annans sorts tankar. Problem som finns är inte alls så stora som de var under natten då jag inte kunde sova. Jag får många ideér om ditt och datt och jag blir glad av att promenera.  

Det finns säkert nåt bra svar på varför det är så här, varför man har olika tankar vid olika tider. Det vore bra om man kunde ställa om tankarna på natten och endast ha bra tankar då. Jag tror att det skulle vara lättare att somna då.

 


Kommentarer
Postat av: Söstra

Så sant! Det är väl inte för inte som det heter vargtimmen. I tidig gryning när det bara blir skitjobbigt, den minsta sak kan växa till ett berg. Och så tvärtom under en promenad på dagtid. Skumt men sant. Tur att det blir dag igen, efter en natt!

2011-03-14 @ 21:45:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0