Grönt är skönt

Tänk att snart är vi där. Jo, jag menar att snart är vi framme vid våren som vi längtar efter. Det blir inte så mycket ord den här gånger. Tänker istället dela med mig av det gröna som jag upplevt några dagar den här veckan. Min äldsta dotter och hennes man äger Wedins Trädgård. När det behövs en extra hand, ställer jag upp och hjälper till med det jag kan. En trädgård vilar aldrig, inte ens på vintern som många tror. Hela tiden är det förberedelser inför nästa säsong. Nu är det extra mycket att göra inför vårsäsongen, allt skall vara klart när butiken öppnas i början av april.

Så här ser det ut i dag utanför växthuset. Det tar inte så lång tid förrän det är blommor, buskar och träd där det ligger snö idag.



Här är det full fart med att plantera rötter till perenner. Det är många tusen rötter som skall vara i krukor och klara till försäljning när kunderna vill börja i sina trädgårdar.



Av det här blir det många plantor av Fänrikshjärta. Det gäller att kunna reda ut röran av rötter och få ner varje rotplanta i en kruka.



Här är rötterna i krukor och etiketterna på plats. Plantorna ställs undan i väntan på placering ute i bänkgården. Det är ofattbara mängder perenner som står och väntar på att få komma ut i vårvärmen.



I växthusen är det full fart. Närmast är det begonier som skall planteras i större krukor. Det övriga ni ser är lite av varje. Pelargonier av olika sorter och färger tar upp de flesta borden.



Visst är den söt den lilla blomman som tittar sig omkring för att se hur långt kompisarna har hunnit.



Här är det småplantor som  skall plantera i egna krukor. Det är rätt många eller hur?



Detta är en liten del av alla penséer som finns på flera ställer i trädgården. Det är många, många tusen som snart kommer att blomma.



Visst är det skönt med grönt?


Kommentarer
Postat av: Jämpa

Underbart!

2011-03-25 @ 17:51:02
Postat av: Sofia

Oj, häftigt! Såna mängder alltså...

2011-03-26 @ 11:24:03
URL: http://bloggfia.wordpress.com
Postat av: Söstra

Du tar så fina bilder! Du har helt klart rätt sorts ögon för fotografering, precis som vår bror.

2011-03-27 @ 11:09:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0