Fettisdag

Idag är det fettisdag och alla kommer att äta minst en semla. Men nuförtiden så har väl de flesta redan ätit semlor då de börjar tillverkas redan efter jul. Jag tillhör de som inte ätit nån än, men idag blev det av. Vi är några pensionärer (fem stycken) som träffas en gång i månaden, vi har arbetat på samma arbetsplats. Idag träffades vi på Tullportens konditori och drack kaffe och åt en semla, förutom det hann vi prata en massa. Semlan var god och kaffet smakade bra. Folk kom in på konditoriet och köpte semlor hela tiden vi satt där, det var en strykande åtgång. Nu får det dröja ett år till nästa gång det blir en semla. Flodins bageri gör alldeles rätt som endast bakar semlor till fettisdan. Tänk om det skulle finnas lussebullar till midsommar. Skulle du köpa och äta det då?


Jag kommer ihåg hur det var när jag gick i Ullångers skola på 50-talet. På fettisdan hade vi skidutflykt. Alla skulle åka, de som inte hade skidor fick låna av skolan. Det fanns ett lager av gamla slitna skidor som ingen egentligenville åka på.











På fettisdan skulle man äta bruna bönor med fläsk och semlor. Om vi fick det i skolan eller hemma kommer jag inte ihåg. Kommer däremot ihåg att mamma kokade knäck som vi fick ta med på skidutflykten, de flesta hade knäck med sig.


Kommentarer
Postat av: Söstra

Knäck?! Ingick det i traditionen? Fanns det plastpåsar på den tiden eller hade du knäcken i en plåtlåda?

2011-03-08 @ 18:46:16
Postat av: Jämpa

KNÄCK!!!??? Knäckstrut? Intressant fråga där Kave..

2011-03-08 @ 19:02:53
Postat av: Somherkalurn

Men snälla rara, plastpåsar på 50-talet. Mitt minne klarar inte av detta. Inte en plåtlåda iallafall, kanske en papperspåse eller en hemmagjord strut.

2011-03-09 @ 08:39:10
Postat av: Sofia

Haha, vilket sidospår det blev här! :) Om knäckens förvaring... men jag blir också nyfiken! Smörpapper mellan?

2011-03-09 @ 14:44:07
URL: http://bloggfia.wordpress.com
Postat av: Somherkalurn

Nu begär ni väl mycket av mig. Tror ni att jag efter 50 år kommer ihåg hur knäcken förvarades? Tror knappast det var papper emellan, svårt att klippa så små runda pappersbitar som passar knäck.

2011-03-09 @ 17:20:07
Postat av: Jämpa

men man kan ju lägga botten full med knäck, sen papper över heeeela lagret knäck, sen ett lager knäck till, ska det va så svårt??

2011-03-09 @ 17:56:27
Postat av: Kenta

Det var iallafall riktig grädde på semlorna !!

Vilket spant hade skidorna ??

2011-03-09 @ 22:57:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0