Min trädgård


Välkommen till min trädgård. Jag bor i ett radhus på Härnön. Det är fyra radhuslängor med sex fastigheter i varje länga. Jag har haft turen att få köpa en gavelfastighet. Jag har bott här sedan december 1999. Radhusen är byggda 1947. Mitt radhus har haft endast två ägare före mig. Den första ägde radhuset från 1947 till början av 1999. Nästa person som ägde huset, renoverade det och bodde här endast ett halvår innan hon sålde till mig. Det ingår en liten uteplats till fastigheten, den är på ungefär 30 kvadratmeter. Tänkte att du kanske ville se hur min uteplats/trädgård ser ut. Jag själv är ganska nöjd med den.

När jag flyttade hit var trädgården obefintlig, det fanns tre stora vildvuxna buskar/träd på tomten. Min pappa hjälpte mig att såga ner träden och mina barn hjälpte mig med att få till ett trädäck på en del av tomten. Jag ville behålla gräs på en del, då jag tycker om den sköna känslan när man går barfota i gräset. Samfälligheten rår om marken utanför våra radhus och uteplatser. Vi turas om med gräsklippning och skötseln av de gemensamma gräsmattorna.

Här ser du mitt hus fotat från allmänningen.



I mina rabatter har jag perenner, tycker om blommor som kommer tillbaka varje år. Här är ett litet axplock.
 


Jag har två sittgrupper i min lilla trädgård. Det kan bli väldigt varmt när solen skiner även om parasollet är uppe. Då kan det vara bra att kunna välja den svalaste sittplatsen.
 

 

Den lilla sittplatsen är skön att sitta i på eftermiddagarna då det är skugga här.



Naturligtvis ska det finnas en köksträdgård i alla trädgårdar. Så här ser min ut, inte så mycket grönsaker. Jag har satsat på sallad och kryddor.



För ett antal år sedan fick jag en vinranka av min dotter och måg. Den planterade jag vid väggen utanför vardagsrummet. Min son och måg gjorde en "pargola" av armeringsjärn som ligger på järnstag som är fästade på väggen ovanför altandörren och fönstret i vardagsrummet. Vinrankan som har grenar över hela framsidan på mitt hus mår jättebra där den står, jag har fått många liter vindruvor de senaste åren. Har en råsaftcentrifug och på höstarna plockar jag druvorna, gör färsk druvjuice och dricker det på morgonen. Bilden här nedan är från förra året, en liten del av skörden.




I ett hörn av min trädgård har jag en vattenfontän. Jag fick den i julklapp för några år sedan av min ena dotter och hennes familj. Nu står den och porlar för mig dag och natt. Jag älskar ljudet av vattnet, det är så rogivande. Det finns en lampa som lyser upp vattnet vid mörker. Det ger ett fladdrande vackert ljussken på väggen bakom. 

 

I högra hörnet längst ner på kortet ser du var fontänen är placerad.



Vid gaveln av mitt radhus står en stor syrenbuske, den är flera meter hög och flera meter i omkrets. Jag har gjort ett litet trädgårdsförråd på gavelplankets utsida innanför syrenen. Har också en vattentunna där som jag använder när jag behöver vatten till blommorna.



Under syrenen har jag ett gammalt plastbord som jag drar fram när jag behöver en arbetsyta för t.ex. plantering i krukor. Det gäller att hitta fiffiga lösningar när det är ont om utrymme.



Framför mitt hus finns garagen med asfalt framför. Min tomt är bara någon meter framför huset, även den asfalterad. För att lätta upp det hela har jag en cafegrupp bredvid ingången. Har en balkonglåda under fönstret och några krukor med sommarblommor.  Jag har fördelen av att min ena dotter och måg är ägare av Wedins trädgård, där finns det mycket fina blommor, både perenner, sommarblommor och blommor som passar andra årstider också.
 



Bredvid ytterdörren har jag gjort en låda som jag fyllt med stenar, jag tycker att stenar är dekorativa.



Nu är rundvandringen i min lilla trädgård slut. Hoppas att du tyckte om det du fick se.

Kommentarer
Postat av: Söstra

Det är faktiskt otroligt vad du fått plats med i din lilla trädgård, utan att det blir plottrigt. Du är verkligen påhittig, har blick för det där med inredning. Heter det utredning när det "möbleras" utomhus?

2011-07-11 @ 09:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0