Katterna i mitt liv

Jag har två katter, en som jag köpt för pengar och en som har flyttat in till mig (objuden). Först har jag då Sesste, en skogskatt till hälften, den andra hälften är okänd. Jag köpte henne för 10 kronor hösten 2000. Sen har jag Simon, svart/vit bondkatt, som bott på heltid hos mig i snart ett år.

Detta är Sesste, hon är en enmanskatt. Hon tycker inte om nån förutom mig. Ingen får gosa med henne eller klappa henne. Det finns några som hon accepterar lite, de  kan kanske få klappa henne om hon är på det humöret. Det är min syster, min bror och mina döttrar som nån gång kan ha fått tillåtelse av henne att röra henne. 

Hon har en bestämd vilja, ser till att TV-fåtöljen delas lika av oss två. Fram till klockan 19.30 anser hon att fåtöljen är hennes plats. Därefter kan jag få sitta där.
Nu tycker ni att jag är en idiot som låter katten bestämma. Ja, det är helt sant, jag är en idiot.

Om jag är uppe för länge på kvällen påpekar hon det. När hon ser att jag är klar att gå och lägga mig är hon först på väg upp till sovrummet. Hon ligger i min säng hela natten, kliver inte upp förrän jag kliver upp. Hon är så klok min lilla katt.


Detta är Simon. Han kom till vårt radhusområde för några år sedan, var inte så gammal. Han hade ett halsband men inget telefonnummer på det. Halsbandet hade blivit för litet för honom, det satt hårt runt halsen så håret hade nötts bort. En granne tog hand om honom. Hon hade redan tidigare tre katter. Efter några månader började han titta in till mig. Jag har kattlucka i altandörren så den vägen tog han. Från början kom han bara in för att äta, sen kunde han stanna och sova en stund. Så småningom bodde han växelvis hos mig och hos grannen för att sedan flytta för gott till mig. Före flyttningen hade grannen sett till att han blev kastrerad. Kanske han blev sur på henne för det och flyttade därför. Han är social till skillnad för Sesste. Han är en trevlig katt (det är Sesste också), spinner ofta och vill ligga i mitt knä. Han vill gärna bli klappad och kliad av den som hälsar på oss.



Tyvärr tycker Sesste inte om Simon. Från början kunde hon inte ligga på platser där han legat, det var kattpojkbaciller där. Nu går det lite bättre, det har hänt att båda legat i min säng men på var sida av sängen. Om de möts på golvet, springer Sesste åt sidan även om han inte gör något. Han har gett sig på henne många gånger, de har slagits och han har jagat iväg henne. Ibland har jag tänkt att ta bort honom men eftersom han är en trevlig katt är det svårt. Han var inte heller snäll med den ena av grannens katter när han bodde där. Han borde få komma till nån annan och vara ensamkatt där.

Grannen och jag hade tidigare också delad vårdnad om en katt som flyttade in hos oss. Jag kallade honon Ivan. Det var samma sak med honom. Först flyttade han in till grannen, sen bodde han hos oss båda och sedan flyttade han in på heltid till mig. Som tur var så lyckades vi få honom bortadopterad och han flyttade till Klockestrand.  

Nån annan gång ska jag berätta några sanna katthistorier;

Katten Syrran och kattungarna
Malte och svansen
Keekeelee och svag is
Katten och kloakdiket
Svante med benet ur led


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0