Geleormar

Varför finns det inte geleormar i Härnösand? Ja ja, jag vet att det är onyttigt godis men jag vill ändå få äta en geleorm. Förr kunde man köpa geleormar på alla godisaffärer, nu finns det bara geleråttor och det är inte samma sak.

När jag var barn bodde vi på övervåningen hos mormor. Lägenheten bestod av 1 rum, 1 alkov och kök. Det var mina föräldrar, min storebror, min lillasyster och jag som bodde där. Vad har det med geleormar att göra undrar ni? Det har ingenting med det att göra, nu kommer förklaringen till geleormar. Jag kommer ihåg när vår farbror Allan kom på cykel till oss för att leverera smör som vår faster hade kärnat. Han hade då med sig geleormar till oss barn. Om detta hände en gång eller om han levererade smör till oss ofta, det minns jag inte. Vi fick förmodligen väldigt sällan godis så detta var en höjdpunkt för oss. Jag skulle gärna vilja äta en geleorm och få minnas  en sommardag på landet när jag var barn. För naturligtvis var det en solig och varm dag vi fick geleormen, det minns jag med säkerhet.

Det finns inte heller bilder på geleormar, det är tragiskt. Hittade bara den här och den är inte kul. Men man tager vad man haver.

              

Jag kommer också ihåg när jag tuggade mitt första tuggummi, jag var 8 år. Pappa hade eget snickeri, tillverkade möbler. En dag fick vi besök av Ullångers kyrkoherde och det var naturligtvis väldigt stort att kyrkoherden kom hem till oss. Han kom på grund av att pappa skulle sluta med sitt snickeri och börja arbeta som kyrkvaktmästare. Vi skulle flytta från mormors hus till vaktmästarbostaden som låg i samma hus som församlingshemmet. Kyrkoherden gav då min bror och mig en bit tuggummi, jag tror det var Toy. Jag hade aldrig tidigare ätit tuggummi, tyckte inte att det var så gott och att det var underligt att det aldrig tog slut. Förmodligen svalde jag det efter en stund.


Kommentarer
Postat av: Jämpa

Inte visste jag att ni bodde med eran mormor!! Tänk va mycket jag får veta på den här bloggen:)

2011-02-03 @ 17:43:36
Postat av: Anonym

Jag har aldrig hört detta förut. Alltså, du blir äldre och äldre för varje inlägg. Kärnat smör leverarat per cykel och geléormar! Och en kyrkoherde med toy! Ville han dölja att han luktade alkohol? Nej, fy på mig som kan ha sådana tankar!

2011-02-03 @ 19:04:55
Postat av: Sofia

Alltså vilken tur att du startat en blogg kära moster!! Tänk vad mycket jag får veta om er uppväxt och bakgrund, saker jag hittills inte haft en aning om. Kul! Du skriver bra förresten.

2011-02-04 @ 12:31:01
URL: http://bloggfia.wordpress.com
Postat av: Moster

Tack Sofia, det värmde. Jag kommer säkert att avslöja mera från forntiden.

2011-02-04 @ 14:07:08
Postat av: Eminow

Tänk hörni när vi får höra om tiden på Hola!!!

Härliga bloggisar förresten. Keep up the good work

2011-02-05 @ 13:33:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0