Förkylningstider - huskurer

Jag avskyr att vara förkyld. Brukar inte vara det så ofta, men nu är det andra gången sedan början av december. Den här gången är lindrigare än förra gången som inte var så kul. Jag har sökt på nätet efter huskurer och vill gärna dela med mig av dem. Vanliga kurer som honungsvatten, halsduk och varma sockar, C-vitamin och
Kan Jang känner du säkert till. Här kommer mera;



Istället för nässpray
Skala en gul lök, stick hål i den med en grov nål eller smal spik. Andas sedan i ångorna från hålet. Löken kan användas tills du stuckit hål överallt.

Vítlök i öronen
Skala små vitlöksklyftor och stoppa i öronen när du ska sova. Linda in dem i gasbinda, det kan uppstå brännskada annars. Tvätta öronen efteråt.

Oleum Basileum
Fyll handfatet eller en bunke med kokande vatten, tillsätt Oleum Basileum. Häng en handduk över huvudet och andas i ångorna. Värm vattnet när det kallnar.

Våtvärmande omslag
Har du ont i lungorna eller tungt att andas för att du är förkyld? Smörj in bröstet med ricinolja eller senap. Lägg på en handduk eller något annat värmande tyg. Lägg på en varmvattenflaska eller vetekudde och vila.

Fläderblomsdryck
När fläderbusken blommat över bildas svarta bär. Ta en deciliter bär och två deciliter brännvin. Låt det stå och dra nån vecka. När förkylningen kommer, drick då ett litet glas. Vips är man frisk igen.

En inte så god dryck
3 dl honung, 3 vitlöksklyftor och en hel citron. Pressa vitlöken samt citronen och blanda i honung. Håll för näsan och drick. Du kommer att känna dig bättre på nolltid.

Förkylningsthé
Riv ingefära (hur mycket är ej angett, ta på en höft). Lägg rivet i ett kaffefilter och häll kokande vatten över. Häll i en kapsyl rom, lite honung och en svätt mjölk.

Cocacola  + vitlök
Pressa 2 vitlöksklyftor i ett halvt glas cola, svep och skölj genast med ett till glas cola så all vitlök far ner. Vänta in svettningarna som kommer efter 30-60 minuter.

Ingefära och honung
2 glas mjölk, 2 msk honung, 1 tsk ingefära, 2 msk fårtalg (kan beställas vid köttdisken)
Blanda ingredienserna i en kastrull. Koka upp och drick varmt.

Jag har inte testat nåt av dem, så förkyld och så modig är jag inte. Om du gör det så hör av dig, mycket spännande att veta resultatet.





Kommentarer
Postat av: Söstra

Var noga med gasbinda eller annat runt vitlöken. Jag hade halsböld en gång och fick rådet att lägga krossad vitlök direkt på halsen (utvärtes) på den onda sidan, med gasbinda över. Jag fick stora brännblåsor + att det blev omväxlande kallt och varmt natten igenom och luktade vitlök något alldeles förfärligt. Doktorn hade hört talas om mycket, sa hon, men inte denna variant. Jag fick alltså lov att anlita läkare, trots behandlingen.

2011-02-15 @ 14:28:51
Postat av: Jämpa

Sockerdricka och vindruvor, är det ända som hjälper!

2011-02-15 @ 17:52:16
Postat av: Sofia

Då vill jag rekommendera Oleum Basileum!! Köpte det på hälsokosten tror jag. Nån sorts olja. Funkar både att göra som vattenbad och andas in ångorna, och att smörja på bröstet/halsen när man ska gå och sova. Great!

Tänkte just varna för det där med vitlöken, men såg att mamma hunnit före... :)

Förresten - dagarna efter jag hade magsjuka blev jag så gruvligt sugen att bara ligga på en kökssoffa och dricka sockerdricka med sugrör och äta vindruvor!! Precis som Jenny skriver. Är det en släktgrej?

2011-02-15 @ 21:04:22
URL: http://bloggfia.wordpress.com
Postat av: Kenta

Sockerdricka & vindruvor e mitt urgamla recept för "tröst" i eländerstider typ influensa som jag nu och då drabbas av , detta skall dock ej blandas ihop med lindrande kurer mot själva sjukdomen och där vill jag nog slå ett slag för en rejäl whisky , oblandad förståss

2011-02-20 @ 18:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0