Ångermanlandsbruden

Vår mormor Karolina föddes 1884, hon blev änka vid 31 års ålder. Hennes man Johan var 35 år när han avled. De hade fyra barn varav två dog i tidig ålder. Vår mamma var ett år när hennes pappa dog och hennes syster var (tror jag) 8 år. Om deras två syskon avled före eller efter pappan vet jag inte.

Mormor hade ett torp i Skidsta by i Ullånger där hon hade några kor.

För att försöja sig och sina barn var mormor hemsömmerska. Hon utförde också dagsverken hos bönderna i trakten. Vid ett tillfälle när hon hjälpte till med slåttern hos en bonde, hade hon sett att det fanns en klocka som användes som landgång i höladan där golvet saknades. Framsidan var nedåtvänd så de gick på baksidan av klockan. När bonden frågade henne hur mycket hon ville ha betalt för dagsverket, sa hon att hon ville ha klockan och det fick hon. Det visade sig att klockan var en ångermanlandsbrud.

Det är fantastiskt att mormor som hade dåligt ställt och fick arbeta hårt för att få ekonomin att gå ihop valde en onyttig sak som lön. Men hon fick istället en klocka som var både till nytta och en prydnad i sitt hem.

När mormor dog, 83 år gammal, blev det vår mamma som fick ta hand om klockan. Den har funnits hos våra föräldrar tills 2004 då  klockan fick flytta hem till mig.

             

Kommentarer
Postat av: Söstra

Ååh! vilka barndomsminnen som dyker upp när jag ser bilderna. Hon var söt, mormor. Såg ut som en gammal mormor ska med flätan som en krans på huvudet.

2011-02-07 @ 18:45:08
Postat av: Sofia

Åh! Men... åh! Är det där foton på min mormorsmor? Vilka fina. Vill verkligen ha kopior på dem om det går att ordna! Va roligt att någon tog ett kort av henne när hon drack kaffe. Man tänker ju att "på den tiden" så slösade man väl inte bort ett fotografi på när någon dricker kaffe! Det brukar ju vara mer "uppställda" foton. Jättekul att läsa!

2011-02-07 @ 20:07:23
URL: http://bloggfia.wordpress.com
Postat av: jämpa

tänk att hon var änka vid 31 års ålder, med 2 barn. Va tragiskt. Träffade hon aldrig någon annan. Nu för tiden är det vanligt att man träffar sin livskarat just i den åldern.

har nog hört historien om klockan, men inte lagt den på minnet. Vilken story! Jag saknar min mormor Hilma.

2011-02-07 @ 20:43:04
Postat av: storebror

Tack för att att du påminde mig om klockans historia och att du publicerade bilden av mormor (som jag också har på min hårddisk). Vet alla att torpet hette Rosersberg?

2011-02-07 @ 22:44:07
Postat av: Söstra

Mormor Lina (hon kallades Lina av de vuxna) var inte nådig mot män. Hennes erfarenhet av den egna mannen var inte vad den borde ha varit. Han var väl förtjust i klara drycker nämligen. Hon blev i det närmaste karlhatare. Svärsonen Knut var ett undantag.

2011-02-08 @ 18:22:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0