Topp tre av fyra

Nu blev du allt nyfiken. Vad kan vara topp tre av fyra? Jo, jag tänker på årstiderna. De fyra årstiderna är ju vår, sommar, höst och vinter. För mig är det tre som leder; vår, sommar och höst. Jag kan inte säga vilken av dem som jag tycker är bäst, alla har sina fördelar. Men att vintern inte ligger på topp, det kan jag säga. Tänkte försöka skriva hur jag känner och visa lite bilder på de olika årstiderna.

Januari och februari är egentligen inte något att hurra för. Det är kallt, massor med snö eller isbelagda gator och trottoarer och det känns väldigt långt till våren.



Mars månad känns rätt så bra, livskrafterna kommer tillbaka. Det droppar från taken, snön sjunker ihop. Det finns hopp då våren är på ingång.




Tänk dig april månad, snön har nästan försvunnit, isen på sjöarna har tunnats ut och börjar brista, tussilago tittar fram i soliga lägen. I maj lyser det vitt av vitsippor, björken har musöron, snön är borta och solen värmer. Visst är det en underbar tid.

 

Så blir det juni, gräsmattorna grönskar, liljekonvaljer och syren slår ut. Barnen slutar skolan för terminen och midsommar står för dörren. Alla är förväntasfulla inför den kommande sommaren. De som har sommarstugor flyttar ut så fort som möjligt. När mina barn var små, hade vi en sommarstuga. Jag minns känslan och lukten när vi flyttade ut till stugan. Under många år sedan stugan var såld, kunde jag längta efter den speciella känslan jag fick när vi kom till stugan på våren.

 

Nu har vi hunnit till juli. Semesterplaneringen är i full gång, allt skall hinnas med under fyra veckor. Det blommar på ängar och i rabatter. Vattnet i sjöar och i havet värms upp, kylväskor packas med fika för en dag på stranden. Grannar som inte sett varandra på hela vintern och våren träffas och pratar. Gräsklipparna går för fullt för att få till den bästa gräsmattan. Visst är det härligt att kunna sitta ute på morgonen med en kopp the och läsa tidningen. 



I början av augusti har vi fortfarande sommarkänslan kvar. Men när vi hunnit till den senare delen av månaden, blir vi påminda av att hösten nalkas. Blommorna i krukor och lådor börjar se ledsna ut och behöver bytas ut. Alla har kommit tillbaka till jobbet efter semestrarna. Skolstarten nalkas, till glädje för vissa och med bävan för andra.



September har hunnit ifatt oss. Kvällar och nätter kan vara kyliga. Löven på träden börjar så sakta att ändra färg. Nu kommer den årstid som jag tycker är vackrast. När mina barn var små tyckte de jag var tjatig, då jag alltid påpekade hur vackert det var under hösten.

 

I oktober börjar det mörkna ute, träden tappar löven. Men det kan också vara vackert när det varit en kall natt och det är frost på träd och buskar.



När vi är framme i november, finns det inte så mycket att njuta av. Det kan vara halt ute och ibland kommer snön alldeles för tidigt. Om det är något som jag inte tycker om så är det halkan. Det mörknar tidigt på kvällen och är även mörkt på morgnarna.



Nu har vi kommit fram till december. Den enda fördelen med december är att det är advent, lucia och snart jul. Alla ljusslingor, adventsljusstakar och julstjärnor lyser upp mörkret. Får man vara inne, tända en massa ljus och elda i öppenspisen så går det väl an. Men ute vräker snön ner, det är kallt och trist. Det ska skottas snö, rutorna ska skrapas på bilen och snön sopas undan innan man kan köra iväg. 




Nu har jag gått igenom alla månader. Det här är naturligtvis mina tankar om årstiderna. Jag vet att det finns de som tycker precis tvärtemot. Skidåkning, skoterkörning, fjällvistelser och mycket annat är det väldigt många som ser fram emot. Vilket tur att vi har fyra årstider så alla har chans att ha sin egen favoritårstid. 

Kommentarer
Postat av: Söstra

Oj vad fina bilder. Och vilken litterär ådra du har. Väldigt bra skrivet! November är en månad som vi i vår familj har piggat upp med två barn som är födda då och ett barnbarn. Plus att en dotter gifte sig i november månad för ett antal år sedan. Det gäller att liva upp den månaden!

2011-08-31 @ 21:18:02
Postat av: Jämpa

Bra ämne!

2011-09-03 @ 18:55:56
Postat av: Jämpa

Du kanske kan skriva om nån semester vi familjen gjort?

2011-09-07 @ 19:18:11
Postat av: Sofia

Fina bilder!! Härligt inlägg! När hösten kommer tänker jag alltid att det är min favoritårstid... men ibland tänker jag annorlunda, tex när våren kommer! :)

2011-09-13 @ 21:31:19
URL: http://bloggfia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0