SeniorTaxi m.m.


Jag är senior, vet naturligtvis att det är så, men det känns lite konstigt att säga det. Nu har jag snart varit senior i två år. Har ännu inte lärt mig att utnyttja det som man kan utnyttja som senior eller som man oftast säger, som pensionär.

Häromdan åkte jag taxi från Löpargatan till G:a Karlebyvägen, taxiresan kostade 180 kronor. Det är inte ofta jag åker taxi eftersom jag har egen bil. Men nu var jag bortbjuden på middag hos min äldsta dotter med familj och till maten serverades vin så jag åkte taxi hem. Kan berätta att maten smakade mycket bra, det var lammstek med ugnsbakade rotsaker. Till efterrätt fick vi philadelphiaglass med hallon och ett glas likör till kaffet.

Jag har nu tagit reda på att man kan beställa ett Seniortaxikort, kortet kostar 50 kronor. När man använder kortet vid taxiresor, kostar resan inom stan endast 70 kronor. Visst är det fantastiskt bra. Läste i tidningen för ett tag sedan att är man 65+ kan man flyga till Stockholm för under 200 kronor. Om man går på bio i Stockholm, är biljetten 25 kronor billigare. Det är kanske så på andra orter också, tror inte att det gäller i Härnösand.



I Härnösand finns Hjälpsamme Sam för den som är över 65 år.  Man kan få hjälp med byte av glödlampor, proppar och batterier, sätta upp tavlor eller hyllor, sätta upp eller ta ner gardiner, bära saker från vind, källare eller skåp, flytta mindre möbler, fästa sladdar, smörja lås eller gångjärn. Det är för att vi "gamlingar" inte skall ramla och bryta lårbenshalsen när vi kliver upp på stolar och stegar och ramlar ner. Sam är gratis, det är kommunen som står för kostnaderna.

Det finns säkert mycket mera som man kan utnyttja som senior. Nu tänker jag inte bara på alla smakportioner som bjuds på i affärerna. Vissa restauranger har billigare luncher om man är pensionär och äter efter en viss tid. Nu bryr jag mig inte om att forska i vad som kan vara billigare för oss äldre. Om det gäller några kronor hit eller dit, det har ingen betydelse. Det skall vara en större prisskillnad som t.ex. taxiresan som jag betalade 180 kronor för och kan få för 70 kronor. En flygresa till Stockholm som kostar under 200 kronor, det är något som känns bra. Men om jag får betala tio kronor mindre för en lunch om jag äter den en timma senare är oväsentligt. Hjälpsamme Sam är en väldigt bra verksamhet. Det är många som kan behöva Sam. Många är ensamma, har inga barn eller andra som kan hjälpa dem med diverse problem. Jag är lyckligt lottad, jag har mina barn som ställer upp för mig om jag behöver hjälp.

Även om jag som pensionär har betydligt mindre pengar att röra mig med än när jag arbetade, tycker jag inte att det är något problem. Pengarna räcker till och jag lever ett bra liv, saknar ingenting.


Kommentarer
Postat av: Jämpa

Va bra att du känner att vi finns där, för vi hjälper ju gärna till som du vet. Du hjälper ju oss, i massor! Ses snart!!

2011-04-26 @ 19:17:00
Postat av: Söstra

Hör du? Dina barn hjälper dig gärna! Nästa gång betalar de taxin hem så nu slipper du tänka på det. Bra va´?

2011-04-30 @ 15:49:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0